7 fasen framework

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Doelgroep Analyse

Iedere goede website begint met een analyse van de doelgroep. Het is belangrijk om te weten wie de klanten zijn en hoe we ze zo goed mogelijk op een website van dienst kunnen zijn. De doelgroep analyse doen we samen en we kijken direct of dit inderdaad de optimale doelgroep is. We bepalen ook de stijl die bij de doelgroep past. Het lettertype, kleurenpalet en logo worden op de doelgroep toegespitst zodat toekomstige klanten zich thuis voelen op je website.

Naast het bepalen van de juiste doelgroep is het van belang om te weten welke zoekwoorden relevant zijn voor de website. Door middel van de Keyword planner van Google Adwords, zoekwoordsuggesties uit google en zoekwoorden van concurrenten bekijken we welke termen belangrijk zijn voor de website.

Domein & Hosting

Bij het bepalen van de juiste hostingprovider komen een aantal zaken kijken. Dataverkeer is het prijzigst. Iedere keer dat de website bekeken wordt worden de bestanden van de server gedownload en ingeladen in de browser van de klant. Al deze bezoeken tellen bij elkaar op, het is dus van belang dat er voldoende dataverkeer geleverd wordt door de provider.

Ook de schijfruimte is belangrijk. Dit is de ruimte die gebruikt kan worden om bestanden voor de website te uploaden. De totale hoeveelheid schijfruimte maar ook de snelheid is van belang. 

Er zijn veel verschillende extra opties die providers al dan niet betaald leveren. Een Cpanel software pakket, gratis ssl versleuteling of email accounts. Vergelijk hosting providers en let ook op of er een goede custommer support is. 

Wireframe & Sitemap

De sitemap is de basis van de site. Aan de hand van de eerder gevonden zoekwoorden kijken we samen welke pagina’s het belangrijkst zijn voor de website en waar bezoekers op binnen kunnen komen. Pas als de sitemap klaar is kijken we naar het maken van een wireframe voor de verschillende pagina’s. 

Een wireframe maken is een belangrijke stap bij het vergroten van de user experience. Er wordt minder gekeken naar hoe de website er uit ziet en meer naar hoe een klant eenvoudig door de website heen kan gaan. De website wordt zo ingericht dat de doelen zo goed mogelijk behaald kunnen worden. 

Design

In de design fase komen alle voorgaande stappen bij elkaar. Het wireframe wordt van kleur voorzien. Er worden designs gemaakt voor de contentpagina’s, header en footer. De designs maken we in Adobe InDesign. Meestal maken we eerst het mobiele design en maken we daar vervolgens een desktop variant van. Dit doen wezodat we zeker weten dat de mobiele website goed en gebruiksvriendelijk is. Ook Google is het hier mee eens. Websites waar de mobiele variant niet of slecht werkt worden beduidend minder goed gevonden. Ook is door het kleine schermformaat een mobiel design lastiger dan een desktop design. Als de mobiele variant staat is het dus eenvoudiger de desktopversie te produceren. Eerder in het proces zijn de hoofd en steunkleuren voor de website al bepaald. In het ontwerp gaan we hiermee aan de slag. Ook kijken we welke lettertypes de juiste uitstraling hebben voor je website. Tot slot kijken we als alles af is of het bij iedere pagina echt duidelijk is wat er van de bezoeker verwacht wordt. Een pagina waarin een gebruiker verward wordt door de zee van informatie, afbeeldingen en acties wordt namelijk snel verlaten. Als alles goed is gaan we door naar de content stap.

Content

Onder content verstaan we beeld tekst en eventueel video die in de website gebruikt moet worden. Veel van onze klanten hebben al een hoop content liggen, bijvoorbeeld vanuit flyers, eerdere websites of social media. We kijken altijd of de content nog past bij het bedrijf en schrijven waar nodig nieuwe stukken. 

De juiste content schrijven is nog niet eenvoudig, daarom besteden we het schrijven van de content veelal uit aan tekstschrijvers. Tijdens het schrijven van de teksten wordt rekening gehouden met de intentie van de pagina zodat de lezer zo goed mogelijk door de pagina geholpen of voorgelicht wordt. Ook wordt rekening gehouden met het eerder geproduceerde zoekwoordenoverzicht. Er worden teksten geschreven die door Google goed begrepen kunnen worden zodat de pagina’s bij de juiste zoekopdracht boven komen. 

Ook afbeeldingen spelen een grote rol in de website. Het cliche “een foto zegt meer dan 1000 woorden” gaat absoluut op in een website. Foto’s kunnen we uit databanken halen maar in overleg ook zelf maken. Meer informatie hier over is te vinden op 2Dstudios.nl.

Bouwen

Zodra alles af is bouwen we de website aan de hand van het design in WordPress met Elementor. Uiteraard zorgen we er voor dat de website 100% mobile responsive is zodat deze er op ieder apparaat goed uit zien. Google laat tegenwoordig in de mobiele zoekresultaten websites die niet mobiel vriendelijk zijn niet meer zien, dit kan zomaar de helft van al het verkeer zijn dus een website die op alle schermformaten werkt is absoluut essentieel. De website wordt vanaf de grond opgebouwd. Er worden geen templates gebruikt dus je website is helemaal uniek. Ook zetten we een aantal plugins er standaard in. We gebruiken Yoast SEO optimalisatie, zetten Google Analytics achter je website zodat het gedrag van klanten geanalyseerd kan worden en we doen een basis snelheidsoptimalisatie met WP Fastest Cache. 

Livegang website

En dan champagne. Nadat de website live is gegaan kunnen we kijken welke vervolgstappen gewenst zijn. Uiteraard kun je zelf de website aanpassen maar als wij dingen voor je moeten aanpassen staan we ook altijd voor je klaar. 

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken