Alles over Google mijn bedrijf

Gratis prijsopgave

Google mijn bedrijf (of Google my business) is een service van Google waarmee jij je bedrijfslocatie kunt verifieren. Het is een relevante tool die een combinatie van reviews, contactmogelijkheden en inmiddels ook berichten ondersteunt. Google mijn bedrijf zit gekoppeld aan Google Maps, Heb jij dus je bedrijf aangemeld dan sta je automatisch op Google maps. 

In dit artikel leren we je hoe je je bedrijf kunt aanmelden en hoe je vervolgens zo veel mogelijk waarde uit je bedrijfsprofiel kunt halen. Ook lees je hoe je klanten kunt uitnodigen om een review te schrijven en wat Google mijn bedrijf kan doen met je online vindbaarheid

Aanmelden Google mijn bedrijf

Aanmelden is vrij eenvoudig en kan via https://www.google.nl/business/. Voor het aanmelden is een Gmail account nodig, mocht je dit nog niet hebben dan kun je deze aanmaken tijdens het aanvragen van een Google mijn bedrijf pagina. Je klikt op “aanmelden” en vult vervolgens je bedrijfsnaam in. Let op, je bedrijfsnaam is belangrijk in Google mijn bedrijf. Wij hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om ons bedrijf “Conversietopper – Website laten maken Leiden” te noemen. Op deze manier weten klanten direct waar ze mee te maken hebben maar het zorgt er ook voor dat Google beter weet wat we doen en dat we hoger in de rankings komen wanneer er gezocht wordt op “Website laten maken Leiden”. 

Je hebt vervolgens een aantal mogelijkheden. Je kunt aangeven of je een fysieke winkel hebt, wat je verzorgingsgebied is (let hierbij op dat een groter verzorgingsgebied niet voor meer vertoningen zorgt. Wij merkten dat 10-15 km voor mkb bedrijven de beste range is). Ook kun je aangeven welke bedrijfscategorie je aan je bedrijf wil hangen. Tot slot vul je je telefoonnummer en je website url in. Eventueel heb je een mogelijkheid om via Google direct een website te maken maar daar hebben we persoonlijk nooit goede ervaringen mee gehad. 

Als alles ingesteld staat kun je je bedrijf verifieren door een postkaart naar je bedrijfsadres te sturen. Doe dit absoluut want geverifieerde bedrijven hebben meer mogelijkheden binnen Google mijn bedrijf. 

Instellen google mijn bedrijf

Als je op wil vallen in Google kun je er het beste voor zorgen dat je bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk is. Voeg foto’s toe en schrijf regelmatig posts. Zorg ook dat je bedrijfsprofiel helemaal is ingevuld. Denk hierbij aan je openingstijden, bedrijfs omschrijving, voeg producten toe en zet het logo van je bedrijf in je profiel. Hoe completer je bedrijfsprofiel hoe liever Google deze wil tonen. Je hebt ook de mogelijkheid om gewijzigde openingstijden in te stellen voor bepaalde dagen waarop je gesloten bent. Wel zo handig als klanten weten wanneer ze voor een dichte deur komen te staan. 

Wij vinden het prettig om ook de app te downloaden. De app zorgt er voor dat je altijd kunt reageren op reviews, snel je bedrijfsgegevens kunt aanpassen en wanneer je Google Analytics op hetzelfde Gmail account hebt staan als je Google mijn bedrijf pagina zul je de belangrijkste statistieken van je website ook terug vinden in de app. 

Reviews verzamelen op Google mijn bedrijf

Tot slot is het om een aantal redenen belangrijk om reviews te vergaren. Reviews zorgen voor social proof, een van Cialdini’s overtuigingsprincipes. Wanneer klanten zien dat andere mensen je bedrijf aanbevelen wekt dit vertrouwen. Ook laat het Google zien dat je bedrijf actief is en dat mensen het prettig vinden om bij je te komen. Je kunt klanten eenvoudig uitnodigen om reviews te schrijven. Hiervoor Google je je bedrijfsnaam, het liefst op een mobiele telefoon. Vervolgens klik je op je bedrijfsnaam en op het deel icoon dat in Google maps te zien is. Je krijgt dan een link te zien en met deze link kunnen gasten, klanten of partners eenvoudig een review schrijven. 

Klanten uitnodigen om een Google review te schrijven [desktop]

Klanten uitnodigen om een Google review te schrijven [mobiel]

Google mijn bedrijf reviews verwijderen

Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk om bepaalde reviews te verwijderen, We begrijpen heel goed dat het soms erg vervelend is als door miscommunicatie een klant een negatieve review achter laat en vervolgens niet meer bereikbaar is om het probleem op te lossen. Het is altijd verstandig om een reactie op een review achter te laten, of deze review nou positief of negatief is. Klanten die de negatieve review lezen zullen misschien denken dat je bedrijf toch niet zo goed is. Als er vervolgens een reactie staat kunnen klanten het verhaal van twee kanten lezen en zal de review minder schadelijk zijn. Uiteraard haalt een 1 sterren review wel je gemiddelde beoordeling naar beneden en heb je flink wat positieve reviews nodig om weer op je oude niveau te komen. 

Er zijn enkele uitzonderingsgevallen waarbij je een review wel kunt rapporteren. Een review mag bijvoorbeeld geen reclame van een concurrent bevatten en ook persoonlijke aanvallen van klanten worden door Google als ongepast gezien en kun je rapporteren in je Google my business. Om dit te doen log je met je Gmail account in bij Google mijn bedrijf, ga je naar de betreffende review en druk je op rapporteren.

Google mijn bedrijf verwijderen

Een vraag die we vaak krijgen (meestal nadat een boze klant een flinke hoeveelheid negatieve reviews achter gelaten heeft) is hoe je google mijn bedrijf kunt verwijderen. Uiteraard is dit echt een laatste redmiddel en raden we je dit niet aan maar mocht je het echt niet meer zien zitten (of wil je je bedrijf gaan sluiten) dan kun je een locatie op Google mijn bedrijf verwijderen. Om dit te doen klik je in je mijn bedrijf omgeving op informatie, klik je op Vermelding verwijderen en vervolgens op account verwijderen. Je hebt ook de mogelijkheid om de locatie als permanent gesloten te markeren indien je nog wel zichtbaar wil zijn voor klanten die op je bedrijfsnaam zoeken en duidelijk wil maken dat je bedrijf niet meer operationeel is. Zodra je op account verwijderen klikt worden de gegevens uit het account echt verwijderd. Dit kan niet meer teruggezet worden dus denk goed na voor je deze stap onderneemt. 

Google mijn bedrijf voor vindbaarheid

Ook voor je vindbaarheid is het belangrijk om je aan te melden en een compleet profiel te hebben met voldoende reviews. Door zoekmachine optimalisatie wordt je site beter vindbaar in Google. Een onderdeel van je zoekmachine optimalisatie is Google mijn bedrijf. Vooral de lokale zoekresultaten zullen flink verbeteren. Dit komt omdat Google zeker weet dat jij in een bepaalde regio werkzaam bent (je hebt immers de code ingevuld die Google per post verzonden hebt toch?). Ook is de kans op een klik naar je site beduidend groter op het moment dat er een flink blok met informatie over je bedrijf in het zoeknetwerk getoond wordt.  Eigenlijk verdriedubbel je je kans, normaal zou je enkel met je website tussen de zoekresultaten staan, nu kom je in de zoekresultaten, staat er een groot blok rechts van de zoekresultaten en ben je ook terug te vinden in de kaart die bij de zoekresultaten staat. Een flinke extra kans dus om gevonden te worden!

Is het alle moeite die het kost waard?

De enige vraag blijft nu nog, moet je al deze moeite nemen? je bent makkelijk 1-2 uur bezig met alles instellen en vervolgens zit je 3 weken achter de brievenbus te wachten tot je verificatiecode binnen komt. Gelukkig is dit het meer dan waard. Er zijn zo veel voordelen van het toevoegen van je bedrijf dat het zelfs de moeite waard zou zijn als je er een week mee bezig bent. Hier onder hebben we alle voordelen nog even op een rij gezet:

  • Je bent beter vindbaar in de zoekresultaten omdat je bedrijf meer zichtbaar is
  • Door goede reviews zullen klanten eerder geneigd zijn om te converteren
  • Je staat direct op Google maps
  • Je lokale rankings zullen verbeteren omdat Google weet dat je echt in een bepaald gebied zit
  • Je kunt je bedrijf tonen bij bepaalde zoekopdrachten op het moment dat je een zoekwoord in je bedrijfsnaam hebt
  • Klanten kunnen direct telefonisch contact opnemen
  • Met verschillende insights kun je zien hoe klanten je bedrijf vinden

Gratis prijsopgave

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken