Alles over Whatsapp Business

Sinds kort kennen we een speciale sectie binnen de app Whatsapp, dit is WhatsApp Business. Deze update is sinds 30 januari 2019 beschikbaar in Nederland. Ondernemers kunnen de app gebruiken om op een eenvoudige manier in contact te komen met de klant. Over de afgelopen maanden is het aantal gebruikers aanzienlijk toegenomen, dit laat dan ook zien dat het een update is die de moeite van het overwegen waard is. Wij zullen u in dit artikel wat meer laten zien over WhatsApp Business zodat u een weloverwogen keuze kunt maken en de nieuwe mogelijkheden eventueel in uw bedrijf kunt implementeren.

Whatsapp Business is een nieuwe dienst van Whatsapp. De dienst is gericht op kleine zakelijke ondernemers en kan op ios, android of whatsapp web gebruikt worden. De nieuwe dienst is uitgebreider dan de reguliere whatsapp en heeft functies als snelle antwoorden, begroetingen, afwezigheidsberichten en labels voor gesprekken. De dienst is niet helemaal gratis, berichten die na 48 uur pas beantwoord worden kosten tussen de 5 en 8 cent. 

Wat is WhatsApp Business?

Als u WhatsApp voor uw onderneming gebruikt, is het niet verstandig om dit via uw privé-account te doen. U loopt het risico dat u de toegang tot het account verliestDaarbij is de particuliere versie van WhatsApp veel minder uitgebreid dan de zakelijke versie. Voor kleine bedrijven heeft WhatsApp een oplossing ontwikkeld: WhatsApp Business. Deze app is beschikbaar op Android en iOS, al is het ook toegankelijk als online platform met de naam WhatsApp Web Business. Men kan dit in dezelfde browser gebruiken als waar de reguliere WhatsApp Web pagina wordt geopend, al zal u wel moeten beschikken over een speciaal bedrijfsaccount. Hier komen we straks even op terug. WhatsApp Business is speciaal ontworpen voor kleinere bedrijven die hun gebruik van WhatsApp willen optimaliseren. Deze update komt net nadat Whatsapp het volgende bericht had gedeeld op hun Twitter account.

“People all around the world use WhatsApp to connect with small businesses they care about — from online clothing companies in India to auto parts stores in Brazil. But WhatsApp was built for people and we want to improve the business experience. For example, by making it easier for businesses to respond to customers, separating customer and personal messages, and creating an official presence,”

Regelmatige WhatsApp-gebruikers hoeven de app niet te downloaden en kunnen hun persoonlijke accounts gewoon gebruiken om met bedrijven te communiceren. Het enige verschil is dat WhatsApp-gebruikers nu weten dat een bedrijf contact met hen opneemt omdat een WhatsApp Business gebruiker wordt vermeld als houder van een zakelijke account. Dit zorgt er dus voor dat uw klanten veel beter weten tot wie zijn hun vragen kunnen richten. Hierdoor hoeft u niet meer via uw persoonlijke account te reageren op uw klanten. Het is gratis te gebruiken, al zijn de mogelijkheden iets beperkter dan bij de WhatsApp Business API.

De functies van WhatsApp Business

De komst van WhatsApp Business heeft enkele grote veranderingen met zich meegebracht. Er zijn dan ook heel wat functies toegevoegd aan de reguliere Whatsapp variant. Wij zullen u hieronder enkele van de belangrijkste functies laten zien die u kunt tegenkomen in WhatsApp Business:

  • Bedrijfsprofiel: U kunt een publiekelijk zichtbaar profiel aanmaken met informatie over uw bedrijf, inclusief e-mail adres, locatie, beschrijving, URL, uren, logo en nog veel meer.
  • WhatsApp Bedrijfsstatistieken: U kunt basis analytische rapporten over uw accountactiviteit bekijken, zoals het aantal verzonden, afgeleverde, gelezen en ontvangen berichten.
  • Labels: U kunt aangepaste kleur gecodeerde labels toevoegen aan actieve chats met klanten om zo alles georganiseerd te houden.
  • Begroetingen: U kunt een standaard begroetingsbericht instellen voor klanten die contact opnemen met uw bedrijf.
  • Berichten voor afwezigheid: U kunt vooraf instellen dat berichten naar klanten worden verzonden wanneer u niet online bent.
  • Snelle antwoorden: U kunt veelgebruikte antwoorden opslaan en deze snel verzenden naar de mensen die contact met u opnemen, u gebruikt hier / voor. Als u bijvoorbeeld een snel antwoord opslaat waarin u uw adres aan uw klanten mededeelt, kunt u “/ adres” typen om automatisch een vooraf geschreven bericht te versturen, zoals “Bedankt voor uw interesse! Ons adres is 123 Hoofdstraat.”.

Hoe WhatsApp Business instaleren?

Goed, nu u weet wat WhatsApp Business kan en wat voor veranderingen de komst teweeg heeft gebracht is het van belang om te kijken naar de manier waarop u het kunt gebruiken. Hieronder vindt u alle stappen die u moet nemen om vandaag nog gebruik te maken van Whatsapp Business:

  1. Download de app – Om te beginnen download u de WhatsApp Business app in de Google Play Store. Jammer voor de iPhone-gebruikers, maar voorlopig is de app alleen beschikbaar op Android. U kunt deze app geheel gratis downloaden, hierdoor weet u zeker dat u nog niet hoeft te betalen voor het gebruik van de dienst.
  2. Controleer telefoonnummer – Controleer vervolgens het telefoonnummer dat u wilt gebruiken. Elke WhatsApp-account moet zijn eigen, unieke telefoonnummer hebben. Helaas betekent dit dat u niet zowel een gewoon WhatsApp-account als een WhatsApp Business-account op hetzelfde nummer kunt hebben. U kunt alle gesprekken van WhatsApp overbrengen naar het bedrijfsplatform, maar u kunt ze niet meer terugzetten. Houdt daar dus rekening mee bij het downloaden. Wij raden altijd aan om even een speciale zakelijke telefoon af te sluiten, op die manier kunt u werk en privé gescheiden houden.
  3. Maak een profiel aan – Stel uw bedrijfsnaam in en maak uw profiel aan door op de knop ‘Meer opties’ te tikken (vaak weergegeven als ⠇on Android-telefoons). Vervolgens zal u een aantal gegevens in moeten vullen die te maken hebben met uw onderneming. Heeft u dit allemaal achter de rug en is alles volledig ingevuld dan zal uw bedrijfsprofiel klaar zijn om gebruikt te worden

Moet u betalen om Whatsapp Business te gebruiken?

We hebben u al even laten zien dat het gratis is om de app te downloaden, dit betekent echt niet gelijk dat de app ook geheel gratis is om te gebruiken.  Omdat WhatsApp bedrijven wilt laten betalen voor het versturen van bepaalde berichten zal je voor sommige berichten tussen de 0,5 en 0,9 cent moeten betalen. Andere mogelijke toepassingen binnen de app die een betaling vereisen zijn het versturen van snelle antwoorden en het analyseren van het gebruik van de applicatie. Deze functies zijn gratis zolang de bedrijven binnen een periode van minder dan 24 uur reageren, na deze tijd zal dit extra kosten met zich meebrengen in het tarief. Nu zitten er meer voordelen aan het snel versturen van een bericht aan uw klanten, hier zult u straks meer over leren. Het is dus gratis om de applicatie te gebruiken, zolang u er maar op tijd bij bent. Dit doet WhatsApp om de klant een optimale ervaring te geven, het is namelijk niet de bedoeling dat de klant voor een erg lange tijd moet wachten voordat hij of zij een berichtje terug krijgt. Er zit dus wel degelijk een goede reden achter het hanteren van deze relatief hoge prijzen voor het versturen van sommige berichten via Whatsapp Business.

Tips voor het gebruik van WhatsApp Business als ondernemer

Voor de meeste bedrijven is WhatsApp een uitstekend platform voor het contacteren van nieuwe klanten. Voor mensen die het als hun belangrijkste vorm van digitale communicatie gebruiken, is het een zeer handige en prettige manier om bedrijven bepaalde vragen te stellen. Uit een recent onderzoek van Facebook is zelfs gebleken dat van de negen manieren om met bedrijven te communiceren WhatsApp nog altijd op nummer een staat. Dezelfde enquête liet ook zien dat 53% van de mensen die bedrijven berichten sturen, zeiden dat ze eerder geneigd waren om te shoppen bij een bedrijf wat beschikt over een WhatsApp mogelijkheid. Hieronder hebben we voor u enkele handige tips die van pas kunnen komen bij het gebruiken van WhatsApp Business binnen uw onderneming.

  1. Reageer altijd binnen 24 uur

Dit klinkt misschien als een no-brainer, maar snelle antwoorden zijn ontzettend belangrijk voor een succesvolle WhatsApp Customer Service. Zo blijkt dat 42% van de mensen die contact opnemen met een bedrijf via WhatsApp verwachten dat ze binnen een uur antwoord hebben. Bovendien bleek uit een recent onderzoek dat hoe sneller bedrijven reageren op verzoeken om klantenservice, hoe meer die klanten bereid zijn te betalen voor hun producten. Op WhatsApp Business heeft het snel reageren op verzoeken om klantenservice een extra bonus. Als uw bedrijf binnen 24 uur na hun laatste bericht antwoordt op een klant, is het gratis. Anders moet u tussen de 0,5 en 9 cent per bericht betalen om te kunnen antwoorden (afhankelijk van het land waarin u zich bevindt). Dit is een stuk meer dan de reguliere sms kosten, u kunt dus veel geld besparen wanneer u consequent reageert op uw klanten.

  1. Profiteer van verschillende berichtformaten

WhatsApp Business biedt veel functies die de communicatie voor bedrijven en klanten gemakkelijker maken. U kunt bijvoorbeeld foto’s, video’s, exacte locaties, GIF’s, PDF’s of zelfs spraakopnames versturen. Deze verscheidenheid aan formaten betekent dat u niet alleen met tekst kunt antwoorden op vragen van klanten. Merken kunnen videotutorials of PDF-gidsen sturen om gebruikers met complexere problemen te helpen, en gebruikers kunnen screenshots of video’s sturen met de problemen waarmee ze te maken hebben.

  1. Overweeg het gebruik van WhatsApp-chatbots

Als u toegang heeft tot de WhatsApp Business API, kunt u een chatbot toevoegen aan uw bedrijfsaccount om automatisch algemene vragen te beantwoorden. Dit kan u tijd en energie besparen en het betekent dat je altijd binnen 24 uur een antwoord kunt sturen. Het is echter belangrijk dat u niet alles aan de bot laat liggen. Zie het als een automatische FAQ, en zorg ervoor dat u nog steeds iemand in de buurt heeft om minder vaak gestelde vragen te beantwoorden en gepersonaliseerde antwoorden te geven. (Als u geen toegang hebt tot de API, kunt u nog steeds automatische berichten en begroetingen instellen met de WhatsApp Business app, maak hier dan ook zeker gebruik van).

  1. Maak uw WhatsApp Business klantenservicenummer bekend

Het heeft geen zin om WhatsApp Business op te zetten en klantenservice aan te bieden als niemand weet dat u deze app gebruikt. Zodra je een bedrijfsaccount hebt ingesteld en een toegewijde medewerker of team klaar staat om vragen over WhatsApp Business te behandelen, kunt u een link, knop of telefoonnummer toevoegen aan uw sociale media-accounts, website of e-mailhandtekening om zo aan de klant te laten weten dat dit mogelijk is.

  1. Maak gebruik van WhatsApp Business Web voor optimale ondersteuning

Proberen te reageren op grote hoeveelheden berichten op uw telefoon is vaak niet echt mogelijk – het is tijdrovend en vaak zelfs onhaalbaar. Gelukkig kunnen gebruikers van WhatsApp ook berichten verzenden en ontvangen via hun browser via WhatsApp Business Web. Met deze optie kunt  een muis en toetsenbord gebruiken (of een headset als je een gesprek aanneemt), waardoor uw klantenservice sneller en efficiënter kan werken.

  1. Laat de klant vertrouwd raken met het nieuwe platform

Met WhatsApp Business bent u in staat om voor uw klanten een prettig platform op te zetten om al hun vragen te beantwoorden en om de betrouwbaarheid van het bedrijf te vergroten. Analyseer uw klantgegevens om erachter te komen hoeveel van deze gegevens beschikbaar zijn op WhatsApp. Zorg ervoor dat u hun toestemming hebt om contact met hen op te nemen. heeft u dit gedaan dan kunt u gaan experimenteren met het gebruik van WhatsApp Business. WhatsApp Business is de toekomst als het aankomt op de relatie tussen de klant en het bedrijf. Het zal u aanzienlijk kunnen helpen bij het contacteren van uw klanten en voor het verhelpen van mogelijke problemen.

Is WhatsApp Business waardevol voor ondernemers?

WhatsApp heeft al een ontzettend groot aantal gebruikers, echter ziet het er met de komst van WhatsApp Business naar uit dat het aantal bezoekers alleen maar groter zal worden. De nieuwe update maakt het voor kleine bedrijven (maar ook voor grote ondernemingen) gemakkelijk om snel en zonder enige vorm van haast met hun klanten in contact te komen. Bedrijven met vaste telefoonnummers kunnen deze zeer efficiënt gebruiken voor hun WhatsApp-account. Het gebruik van bestaande telefoonnummers is uitstekend omdat u op deze manier al uw bestaande klanten gewoon kunt contacteren, u hoeft hen niet op de hoogte te stellen van een wijziging van het telefoonnummer. Download de app vandaag nog uit de Playstore en maak kennis met een bijzondere, uitgebreidere vorm van WhatsApp!

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken