De bounce rate is het percentage mensen dat een webpagina verlaat zonder enige interactie te hebben.
Een hoge bounce rate kan twee dingen betekenen:
- De site doet het goed, mensen bekijken de site, hebben de informatie die ze nodig hebben en verlaten de site dan weer
- de site doet het niet goed, mensen bekijken de site en besluiten direct weer weg te gaan omdat ze niet het idee hebben dat ze de juiste informatie kunnen vinden.
Is een hoge bounce rate slecht?
Een hoge bounce rate wordt vaak als slecht gezien maar in veel branches is een hoge bouncerate heel normaal. Websites die informatie verschaffen hebben vaak een bounce rate van 80-90%. Deze sites kunnen echter nog prima presteren.
Hoe verlaag je de bounce rate
Je hoeft je bounce rate niet altijd te verlagen. Als klanten de informatie vinden die zij zoeken dan kan dat voldoende zijn. Wil je toch een lagere bounce rate omdat je het idee hebt dat dat beter is dan kun je de volgende zaken proberen:
- Zorg dat mensen een duidelijke volgende actie voorgeschoteld krijgen. Een voorbeeld kan zijn het toevoegen van een call to action op een pagina zodat gebruikers weten dat ze na het lezen van het artikel of de pagina een andere actie moeten nemen
- Verwijs door naar andere pagina’s binnen je site die relevant zijn.
- Verbeter de site snelheid. Als een site niet laad verlaten mensen de site sneller. Dit is ook een bounce
- Gebruik video’s. Onderzoek wijst uit dat gebruikers 2.5x meer geneigd zijn om door je site te klikken als deze video’s bevat.