Eenvoudig Google Analytics installeren op WordPress

Gratis prijsopgave

Wilt u Google Analytics in WordPress installeren? Weten hoe uw publiek omgaat met uw website is cruciaal voor uw succes. De beste manier om uw publiek te kennen is door middel van uw verkeersstatistieken, en dit is wat Google Analytics gratis biedt. In dit artikel delen we waarom Google Analytics belangrijk is en hoe u eenvoudig Google Analytics kunt installeren op uw WordPress-website (stap voor stap).

Eerst zullen we uitleggen waarom Google Analytics belangrijk is en hoe het u kan helpen uw website te laten groeien. Daarna laten we u zien hoe u zich kunt aanmelden voor een Google Analytics-account en hoe u deze op verschillende manieren op uw WordPress-site kunt installeren. Tot slot leggen we u uit hoe u uw verkeersrapporten kunt bekijken in Google Analytics.

Hier is een kort overzicht van wat u in dit artikel leert.

  • Waarom is Google Analytics belangrijk?
  • Hoe schrijf je je in met Google Analytics?
  • Hoe installeer ik Google Analytics
  • Hoe installeer ik Google Analytics met behulp van Insert Headers & Footers Plugin
  • Hoe installeer ik Google Analytics in WordPress Thema (Geavanceerd)
  • Rapporten bekijken in Google Analytics
  • Haal het meeste uit Google Analytics

YEAA, lets goooo!

Waarom is Google Analytics belangrijk voor website eigenaren?

Zodra u een website start, is uw #1 doel is om meer verkeer en abonnees te krijgen. Google Analytics helpt u om datagestuurde beslissingen te nemen door u de statistieken te tonen die er toe doen. Zo kunt u zien:

Wie bezoekt uw website?

Dit deel van de analyse geeft antwoord op wat de geografische locatie van uw publiek is, welke browser de gebruiker heeft gebruikt om uw site te bezoeken en andere belangrijke informatie zoals schermresolutie, JavaScript-ondersteuning, Flashondersteuning, taal en meer.

Deze gegevens zijn zeer nuttig en kunnen op tal van manieren helpen. Bij het verkrijgen van een aangepast ontwerp, kunt u de gebruikersgegevens gebruiken om er zeker van te zijn dat uw site compatibel zal zijn met uw publiek.

Als de meeste van uw gebruikers geen Flash-ondersteuning hebben, dan moet u voorkomen dat u het flash-element in uw site toevoegt. Als de meeste van uw gebruikers op 1280 schermresoluties zitten, zorg er dan voor dat uw ontwerp compatibel is met die resolutie of kleiner.

Wat doen mensen als ze op uw website zijn?

U kunt bijhouden waar de gebruikers naartoe gaan op uw website, hoe lang ze op uw website blijven, en wat is de bounce rate (het percentage gebruikers dat uw site verlaat bij het eerste bezoek).

Door deze informatie te gebruiken, kunt u de bounce rate verlagen en uw pageviews verhogen.

U kunt ook uw meest populaire artikelen vinden, artikelen die het niet zo goed doen, en wat voor soort inhoud uw gebruikers zoeken.

Wanneer bezoeken mensen uw website?

Door te kijken naar de heetste uren van de dag voor uw site, kunt u het tijdstip kiezen waarop u uw bericht publiceert. Als die tijdzone niet compatibel is met de uwe, dan kunt u uw post plannen om aan dat uur te voldoen.

Hoe vinden mensen uw website?

Dit gedeelte van de analyse toont u waar de gebruikers vandaan komen (bijvoorbeeld: zoekmachines, directe links, verwijzingslinks van een andere site).

Het laat ook zien welk percentage van uw bezoekers van elk van deze bronnen afkomstig is. Google analytics geeft u de uitsplitsing van elk van deze categorieën. Als het de zoekmachinecategorie is, dan laat het u zien welke zoekmachine het meeste verkeer heeft opgeleverd, Google, Yahoo, Bing enz.

De uitsplitsing van de verwijzingsbronnen toont u met welke sites u het meest moet werken. Als uw belangrijkste verwijzingsbron Facebook is, dan moet u exclusieve Facebook-inhoud hebben om uw Facebook-publiek zich speciaal te laten voelen.

Als uw belangrijkste verwijzingsbron een externe website is, dan kunt u overwegen om een partnerschap met die website aan te gaan (gastpost uitwisseling of iets anders).

Hoe gaan mensen om met uw inhoud?

Google analytics toont hoe uw gebruikers omgaan met de inhoud van uw site. Het toont u welk percentage van de gebruiker op welke link op uw site heeft geklikt en nog veel meer.

U kunt A/B-splitstests uitvoeren door inhoudsexperimenten te maken in Google Analytics om te begrijpen wat het beste werkt om uw doelen te bereiken.

Door de interactiviteit van de gebruiker te zien, kunt u uw inhoud rond uw gebruikers bewerken. Door de antwoorden op bovenstaande vragen te zien, kunt u zich richten op de strategieën die voor uw site werken en strategieën die niet werken vermijden.

Simpel gezegd, elimineer het giswerk en concentreer u op statistieken die er toe doen, zodat u datagestuurde beslissingen kunt nemen.

Hoe schrijf je je in bij Google Analytics?

Google Analytics is gratis beschikbaar en het enige wat je nodig hebt is een Google- of Gmail-account om je aan te melden. Het aanmeldingsproces is vrij eenvoudig, volg de stap-voor-stap instructies hieronder om uw Google Analytics account aan te maken.

Stap 1: Eerst moet u 

zich aanmelden voor Google Analytics.
U wordt gevraagd om in te loggen met uw Google-account. Als u al een Google- of Gmail-account hebt, dan kunt u dat gebruiken om u aan te melden. Anders kunt u zelf een Google-account aanmaken.

Stap 2: Zodra u zich aanmeldt met uw Gmail-account, wordt u naar een scherm zoals het onderstaande geleid. Hier meldt u zich aan voor Google Analytics met uw Gmail-account.

Stap 3: Op het volgende scherm krijgt u de keuze tussen een website of mobiele app. Zorg ervoor dat u een website selecteert.

Daarna moet u de accountnaam (het zal de Google Analytics profielnaam voor deze website zijn), de naam van de website, de URL van de website, het land en de tijdzone invoeren.

Nadat u deze informatie hebt ingevoerd, klikt u op de knop Get Tracking ID. U krijgt de voorwaarden en service van Google Analytics te zien waarmee u akkoord moet gaan, dus klik op de knop ‘Ik ga akkoord’.

Stap 4: U krijgt nu uw Google Analytics tracking code te zien. U kunt deze tracking code kopiëren omdat u deze afhankelijk van de methode die u hieronder gebruikt, in uw WordPress-site moet invoeren.

We raden u aan het browsertabblad analytics open te laten, omdat u dit misschien nog eens moet bekijken, zodra u de code op uw WordPress-site hebt geïnstalleerd.

Nu u een Google Analytics-account heeft ingesteld, kunt u gaan kijken hoe u Google Analytics in WordPress kunt installeren.

Google analytics instellen op de website

Google Analytics Dashboard for WP by ExactMetrics is een plugin die wij erg prettig vinden voor het installeren van de tracking code op wordpress sites. De tracking code is nodig om de data van de gebruikers door te geven aan Google Analytics. De stappen voor het instellen van de plugin zijn:

  1. Installeer de plugin via Plugins > Nieuw
  2. In WordPress selecteert u Plugins uit uw zijbalk menu en activeert u het Google Analytics Dashboard voor WP plugin.
  3. Open de configuratiepagina van de plugin, die zich onder het Google Analytics menu bevindt.
  4. Machtig de plugin om verbinding te maken met Google Analytics met behulp van de Authorize Plugin-knop.
  5. Ga terug naar de configuratiepagina van de plugin, die zich onder het menu Google Analytics bevindt om uw instellingen bij te werken/in te stellen.
  6. Ga naar Google Analytics -> Tracking Code om de tracking te configureren / inschakelen / uitschakelen.

 

Gratis prijsopgave

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken