Ik trek redelijk wat bezoekers uit Google met mijn websites. Het probleem is alleen dat deze bezoekers uiteindelijk moeten gaan converteren. Een manier om dit te doen is een leadmagnet in te zetten. Een extratje dat bezoekers per mail kunnen downloaden in ruil voor een email adres.
Een leadmagnet is een gratis weggever die aangeboden wordt in ruil voor een email adres. Het doel is om mail adressen te verzamelen zodat er informatie of aanbiedingen verzonden kunnen worden. Er is veel betaalde en gratis software beschikbaar om dit proces te automatiseren. Zo kunnen mail adressen verzameld worden zonder dat er handmatige mails verzonden hoeven te worden
Hoe je een eenvoudige en automatische leadmagnet maakt die zo goed mogelijk converteert leer ik je in dit artikel. Zo kun jij je bezoekers omzetten in klanten zonder dat dit je al te veel moeite kost.
Inhoudsopgave
Zo werkt een goede leadmagnet
Het is heel logisch dat je een mail bestand wil opbouwen. Het verzamelen van mail adressen is nogsteeds de enige manier om zeker te zijn dat je een groep mensen bereikt met je boodschap. Het verkeer dat vanuit Google je site op komt zou natuurlijk van de een op de andere dag kunnen afnemen. Algoritme updates of concurrenten die hun SEO beter voor elkaar hebben dan jij zouden je plekje zomaar kunnen afpakken.
Je email lijst is niet iets wat van de een op de andere dag kan afnemen. De mail adressen in je mail bestand zijn in jouw beheer. Je bent dus niet van een derde partij afhankelijk en kan je lijst altijd bereiken.
Het is dus heel verstandig om aan de slag te gaan met het verzamelen van email adressen. Zo zorg je voor diversificatie van het verkeer. Dat zorgt weer voor een stabielere website. Een site die van een kanaal afhankelijk is is een risico. Het risico kun je spreiden om verkeer uit meerdere bronnen te halen. Email marketing is een van die bronnen. Dat is precies waar een leadmagnet ingezet wordt.
Stappenplan Lead magnet maken
Benodigde tijd: 1 uur
Je kunt zo lang over het maken van lead magnets doen als je wil. Mocht je snel iets in elkaar willen zetten wat een redelijk hoog conversiepercentage heeft dan kun je als basis het stappenplan volgen.
- Bepaal welke waarde lead magnets toevoegen
Dit klinkt misschien raar maar het is belangrijk om te kijken naar hoeveel verkeer je site heeft. Gemiddeld zal je opt in rate ongeveer 2% zijn. Je hebt dus 50 bezoekers nodig voor 1 mail adres. Vervolgens zullen je mails ook maar voor een gedeelte geopend worden. Je hebt dus redelijk wat volume nodig om een succesvolle campagne te starten.
Heb je minder dan 5000 bezoekers per maand op je website dan zou ik er voor kiezen om eerst aan de slag te gaan met SEO. Vanaf 5000 bezoekers wordt het interessant om met email marketing aan de slag te gaan. - Bepaal welke relevante informatie je per mail naar gebruikers kunt versturen
Wanneer je een pagina hebt geschreven weet je waarschijnlijk wel welke informatie de bezoeker nog mist of mogelijk zou willen hebben. Welke informatie het meest relevant is is helemaal afhankelijk van het artikel dat je schrijft.
Bij informatieve artikelen is het vaak iets waarmee de gebruiker geholpen wordt om actie te ondernemen op de kennis die zij ontvangen hebben. Denk bijvoorbeeld aan een checklist of stappenplan.
Bij hobby gerelateerde content kan het een overzicht, video cursus of cheat sheet zijn.
Bij zakelijke informatie kan het meer informatie over het product of de dienst zijn. Denk bijvoorbeeld aan het gratis toesturen van een brochure - Schrijf minimaal 12 emails
Als je 12 emails schrijft kun je een jaar lang iedere maand een mailtje naar je lijst sturen. Het is belangrijk dat je de personen op je lijst niet verwaarloosd. Doe je dit wel dan zullen ze op een goed moment niet meer weten waarom ze mail van je ontvangen en zullen ze niet “warm” zijn op het moment dat je ze iets wil aanbieden.
Ik zie vaak bij mijn klanten dat wanneer het schrijven van deze mails niet gedaan wordt de mail lijst geen succes zal worden. Het is een makkelijk klusje om uit te stellen. - Maak je Lead magnet
Nu is het tijd om je lead magnet daadwerkelijk te produceren. Ik heb zelf een document in Google Docs waar een standaard header en footer in zit. Hier staat het logo van het bedrijf in. Je kunt het document gewoon “Lead magnet Template” noemen. Je zet de informatie die je wil delen er in, het liefst met afbeeldingen, linkjes en alles wat je maar nodig hebt om degene die de lead magnet ontvangt van waarde te voorzien. Als je klaar bent kun je de lead magnet als PDF exporteren.
Uiteraard werkt het met video, audio en e-books anders. In de praktijk zie ik toch dat 9 van de 10 ondernemers beginnen met het weggeven van PDF’s. Simpelweg omdat dit prima werkt en het makkelijkst is om te maken. - Maak je funnel
Nu moet je een keuze maken voor een systeem waarmee je je lead magnet wil versturen. Het is niet te doen om alle pdf’s met de hand naar klanten te gaan versturen. Daarom gebruiken we email software. Ik gebruik Mailerlite.com voor al mijn websites. Je kunt tot 1000 email adressen verzamelen voordat je moet gaan betalen. Daarna zijn de prijzen heel redelijk.
Maak een account aan en ga naar “Forms”. Hier kun je een nieuw formulier maken. Ik kies altijd voor een Embedded form omdat je die makkelijk in de tekst op je site kunt zetten.
Als je een formulier gemaakt hebt ga je naar “Forms > Automation” Daar kun je de flow maken. Als je de flow ziet kun je eerst een trigger instellen. De trigger is in dit geval het invullen van een bepaald formulier. Nu kun je op het plusje drukken en zeggen dat je een mail wil sturen. Wat ik altijd doe is een conditie instellen. Als mensen de mail niet openen stuur ik hm nogmaals en vraag ik of hij goed is aangekomen. Hebben ze de mail wel geopend dan vraag ik of het gelukt is met de download. Vervolgens zet de persoon over naar de groep personen die de nieuwsbrief krijgen. - Implementeer en test
Nu zet je je funnel online, dat doe je simpelweg door de embed code te kopieren van het formulier. Deze plak je in wordpress. Zorg dat je de HTML code pakt en deze in een blok zet dat bedoeld is voor code. Als je de html code als tekst in je website zet werkt het niet. Als je gutenburg gebruikt kun je op het plusje klikken en zoeken naar “code”. Werk je in de klassieke editor dan kun je rechts bovenin wisselen van “visuele editor” naar “tekst editor”. Plak vervolgens je html code in de tekst editor.
In het kort:
- Een gebruiker komt op je website. De kans dat deze gebruiker direct gaat converteren (iets gaat aanschaffen) is niet zo heel groot. Uit onderzoek blijkt dat vaak 7 contactmomenten met het bedrijf nodig zijn voor er tot aankoop overgegaan wordt.
- De gebruiker neemt de informatie tot zich. Nu wordt er een “gratis weggever” aangeboden die op dat moment relevant is voor de gebruiker. In het geval van deze pagina zou ik bijvoorbeeld een stappenplan of checklist kunnen maken en via de mail sturen. Zo kan ik mail adressen verzamelen van personen waarvan ik weet dat ze interesse hebben in email marketing.
- De gebruiker download de informatie en laat zijn mail adres achter. Nu kun je vervolg mails sturen. De vervolg mails heten een funnel. Hierover later meer. Het mail adres stuur je natuurlijk het bestand naartoe wat de gebruiker heeft opgevraagd.
- De gebruiker stuur je mails om een klantrelatie op te bouwen. Waar de gebruiker waarschijnlijk je website verlaten had na het lezen van de informatie kun je nu mails sturen die waardevol zijn voor de klant. Zo bouw je een relatie op. Na een x aantal informatieve en waardevolle mails kun je een aanbod doen. Zo kun je bijvoorbeeld je dienst of product aanbieden of vragen of je bij de klant langs mag komen om een pitch te houden. Ook kun je de personen op je mail lijst warm houden door ze te informeren over nieuwe artikelen die je geschreven hebt.
Er zijn een paar belangrijke zaken om rekening mee te houden in dit proces. Je moet namelijk eerst de mails zien te bemachtigen. Dat doe je met een goede lead magnet. Daarna moet je je potentiele klant warm houden of warm maken voor je product. Dat doe je met email automation en het bouwen van een goede sales funnel. Dit alles moet je het liefst zo automatisch mogelijk doen in de juiste software. Doe je dit allemaal handmatig dan zal het heel veel tijd kosten.
Lead magnet maken
Stap 1 is het verzamelen van de mail adressen. Dat doe je door met het juiste aanbod te komen op de juiste plek. Het zou bijvoorbeeld vreemd zijn als ik je hier een stappenplan zou aanbieden over het optimaliseren van je youtube kanaal. Misschien ook interessant maar nu ben je bezig met je Email marketing.
Daarbij moet het logisch zijn dat je je aanbod per mail aanbiedt. Gebruikers vinden het bijvoorbeeld logisch dat je een pdf per mail verstuurd. Het is niet logisch om een stuk tekst per mail te versturen, een gebruiker zal zich dan afvragen, “waarom staat dat stuk tekst niet gewoon hier op de pagina die ik nu aan het bekijken ben”.
Denk dus bij het maken van een lead magnet aan wat logisch is om naar de klant te versturen. De meest logische zaken zijn dingen die mensen sowieso naar zichzelf zouden sturen of zouden opslaan. Bijvoorbeeld iets dat je kunt uitprinten, iets dat je graag zou doorsturen of iets waar je op een later moment nog wat uitgebreider naar wil kijken.
Leadmagnet voorbeelden
Er zijn honderden verschillende lead magnets te bedenken. Wat het beste werkt voor je website kun je gewoon testen. Je kunt dit eenvoudig doen door 2 verschillende varianten aan te bieden en bijvoorbeeld met Google Optimize de resultaten te meten. Je kunt ook kijken naar twee versies die je online hebt staan en uitrekenen wat het conversiepercentage is (het percentage van de gebruikers dat daadwerkelijk overgaat tot actie).
Enkele voorbeelden van goede lead magnets zijn:
- Stappenplan of checklist PDF. Dit is mogelijk de makkelijkste lead magnet die je maar kunt maken. Kijk naar je artikel en check of je er een stappenplan of checklist voor kan maken. Biedt het aan als download en klaar is kees!
- Printbaar hulpmiddel. Mijn vriendin heeft een site over schoonmaken. Heel veel mensen weten niet hoevaak of wanneer ze bepaalde zaken moeten schoonmaken. De oplossing is een printbare kalender waarop staat wat ze wanneer moeten doen. Super waardevol en eenvoudig te maken.
- Een digitaal boek. Heb je een fysiek boek dan kun je makkelijk een digitale variant aanbieden. Let er wel op dat als je boek bij een uitgever uitgegeven is de rechten voor distributie mogelijk niet bij jou liggen, ookal ben je de auteur. Je kunt ook bepaalde hoofdstukken als download beschikbaar maken om bezoekers warm te maken om het hele boek aan te schaffen.
- Templates. Templates zijn ideaal. Meestal heb je deze namelijk al liggen voor eigen gebruik. Er is geen reden om deze niet gewoon weg te geven. Als ze waardevol genoeg zijn voor jou zijn ze waarschijnlijk ook waardevol genoeg voor je potentiele klanten. Ik zou bijvoorbeeld voor dit artikel mijn email template kunnen delen als download.
- Extra informatie. Vaak gaat er aan het schrijven van een aritkel een heel onderzoek, interviews of ander proces vooraf. De data of uitkomsten van dit onderzoek kun je gebruiken als lead magnet.
- Account voor een kennisbank. Als je een kennisbank beschikbaar hebt kun je gebruikers eenvoudig een linkje sturen waarmee zij zich aanmelden voor je kennisbank. Je kunt er eventueel zelfs een forum bij maken. Het is heel logisch om deze informatie per mail te versturen. Ook is het een super waardevol aanbod.
Kortom, stap 1 is het maken van een fatsoenlijke lead magnet. Let altijd op dat je lead magnet past bij de informatie die je aanbied. Je kunt hier twee wegen inslaan
Algemene leadmagnet
Een algemene lead magnet is een aanbod dat voor alle gebruikers van je site redelijk waardevol zou zijn. Voor deze website zou ik bijvoorbeeld een SEO cursus kunnen aanbieden omdat dat is waar de meeste bezoekers voor komen. Ook een online marketing ebook of gratis online marketing video serie zou het prima doen.
Het voordeel van algemene lead magnets is dat je er maar 1 hoeft te maken. Zodra je er een gemaakt hebt kun je deze overal in je berichten gebruiken. Je kunt hm zelfs in de header of footer van je site zetten.
Het nadeel van algemene lead magnets is dat je er een keer flink wat werk in moet steken. Je lead magnet moet namelijk vele malen beter zijn dan een specifiekere variant. De waarde moet namelijk nogsteeds hoog zijn maar de relevantie is minder hoog omdat het niet precies is waar klanten op dat moment naar zoeken. Een algemene “10 stappen voor online marketing” PDF zal waarschijnlijk dus een stuk minder goed werken dan bijvoorbeeld een Ebook met videocursus & toegang tot een online kennisbank.
Specifieke leadmagnet
Een specifieke lead magnet kan vrij snel gemaakt worden. Soms is het gewoon een deel van je tekst die je als pdf naar mensen toe stuurt. Het kan ook een checklist zijn of een a4tje met wat extra tips. Je hebt een dergelijke checklist in een paar minuten gemaakt. Als je een template in google docs klaar zet met een header en footer hoef je alleen de tekst er in te zetten en het document als pdf te exporteren. Omdat het super relevant is zal je conversiepercentage hoog zijn. Het nadeel is wel dat je iemand op je mail lijst hebt staan met een veel specifiekere interesse. Algemene mails sturen zal dus minder goed werken.
Het voordeel van een specifieke lead magnet is dat je veel waarde kunt geven in een document dat weinig tijd kost om te maken. Een simpele pdf is vaak al voldoende
Het nadeel van een specifieke lead magnet is dat je er een hele hoop moet maken. Voor ieder bericht dat over een ander onderwerp gaat moet je iets creeren en een aparte funnel opzetten. Gelukkig kun je door slim te werken de lead magnets en funnels vrij eenvoudig opzetten.
Leadmagnet funnels
Als je je document gemaakt hebt is het tijd om een funnel te maken. Een funnel is niets meer dan een flow of reeks gebeurtenissen waar je aangeeft welke mails je op welk moment wil sturen. Voor het maken van een dergelijke flow heb je leadmagnet software nodig.
Leadmagnet software
Ik gebruik MailerLite in dit voorbeeld omdat het software is waar je makkelijk een automatisering in kunt bouwen. Ook is de software tot 1000 email adressen en 12.000 mails per maand gratis. Daarna is het een van de goedkoopste oplossingen die er op de markt zijn.

Ik gebruik de software om stappenplannen te versturen. Ik heb een website waar ik motor reparatie tips geef. Ik wil graag dat klanten de stappenplannen downloaden en printen. Dat is handig voor bij het klussen. Een bezoeker kan de spullen bestellen en het stappenplan downloaden. Zodra de spullen binnen zijn kan hij of zij met het printje aan de slag en het stappenplan volgen.
Een van de funnels die ik heb staan is precies hier voor gemaakt. Iemand download een stappenplan. Ik stuur vervolgens een mailtje met linkjes naar de benodigdheden en een PDF die uitgeprint kan worden.
Als de mail binnen 2 dagen geopend wordt stuur ik een mail met de vraag of het gelukt is. Als er vragen zijn dan kunnen deze gewoon via de mail gesteld worden. Als een vraag veel voorkomt kan ik de pdf aanpassen zodat het duidelijker wordt.
Als de mail niet geopend wordt stuur ik na 2 dagen een herinnering met de vraag of de mail aangekomen is. Er staat opnieuw het stappenplan in.
Nieuwe stappenplannen maken
Als ik een nieuw artikel schrijf maak ik er ook een nieuw stappenplan voor. Het mooie van mailerlite is dat je een funnel (automatisering) volledig kunt dupliceren. Zo ben je dus wat tijd kwijt voor de eerste mail maar daarna hoef je alleen een ander pdfje in de mail te zetten en de linkjes aan te passen.
De pdf maak ik met Google Docs. Ik heb een document daar staan dat Stappenplan Template heet. Als ik dat dupliceer en mijn tekst er in plak kan ik direct een PDF exporteren. Deze zet ik in het mailtje, de aanbevolen producten pas ik aan en klaar is kees. In 5 minuten heb je je email automatisering voor een stappenplan staan!
Algemene mail lijst
Vervolgens komen mensen in de algemene mail lijst terecht. In deze lijst heb ik 12 mails opgesteld. In de winter zijn het informatieve mails over hoe je warm blijft op de motor, hoe je je motor winterklaar maakt en welke motorcadeautjes leuk zijn voor kerst. In de zomer zijn het tips over het onderhoud van de motor, leuke routes en hoog zomer zijn het tips over hoe je koel blijft op de motor.
De algemene mail lijst mail lijst update ik 1x per jaar. Het zijn maar 12 mailtjes dus ik ben er in een paar uur mee klaar. Zo weet ik wel dat ik het hele jaar mijn email lijst warm kan houden. het is belangrijk om je mail lijst warm te houden voor als je een aanbod wil doen.
Aan de motorwebsite zit een webshop vast. Als ik nieuwe producten heb wil ik graag dat ik een mailtje hier over kan sturen naar mijn mail lijst. Als ik ze al een jaar geen mails verzonden heb zal dat raar overkomen. Heb ik ze wel het hele jaar super waardevolle mails verzonden dan heb ik een relatie opgebouwd
Conclusie
Simpelweg vragen om een mail adres zonder enige reden werkt niet. Ik heb websites met duizenden bezoekers per dag gezien waar niemand zich inschreef. Een kleine aanpassing maakt vaak een wereld van verschil. Simpelweg een bezoeker iets aanbieden waar hij of zij wat aan heeft helpt gigantisch.
Toch werkt emailmarketing niet voor iedereen. Een opt in rate (het percentage bezoekers dat zich inschrijft) verschilt per branche. Gemiddeld is het zo’n 2%. Als je dus 1000 email adressen wil verzamelen heb je 50.000 bezoekers nodig. Dat zijn er 4167 per maand.
Ik krijg regelmatig de vraag of ik email marketing wil doen voor een bedrijf. Als ik vervolgens de analytics in duik en zie dat er maar een paar honderd bezoekers per maand komen adviseer ik altijd om eerst meer verkeer te genereren. 5000 bezoekers per maand is in vrijwel iedere branche mogelijk en is wat mij betreft het minimum om een succesvolle emailmarketing strategie te gaan voeren.
Veelgestelde vragen
Een lead magnet is het aas waarmee je een bezoeker zijn mail adres kan laten achterlaten. Dit is iets van waarde dat je per mail toestuurt in ruil voor een mail adres.
Bekijk eerst of je een algemene lead magnet wil maken die je overal op je site gebruikt of een specifieke lead magnet voor een bepaalde pagina wil maken. Een algemene is meer werk maar hoef je maar een keer aan te werken. Kijk welke waarde jij per mail aan een klant kan bieden. Biedt dit aan in digitale vorm. Het kan een pdf, login, audio of video zijn. Zorg er voor dat het logisch is dat je het per mail stuurt.
Ik gebruik MailerLite. Dat is software die vrij eenvoudig is en waarmee je in een paar minuten een mail campagne hebt opgezet. Je kunt ook andere software zoals mailchimp, drip of sendinblue gebruiken. Deze zijn wat uitgebreider maar ook duurder. Mailerlite is voor de eerste 1000 email adressen gratis.
Zorg dat je je mail lijst warm houd. Zorg dat je minimaal 1x per maand een waardevolle mail verstuurd. Je hoeft dus maar 1x per jaar 12 emails te schrijven om een jaar lang je lijst warm te houden. Verwijder personen die mails nooit openen uit je lijst. Als je aanbiedingen of andere dingen hebt waar je je lijst voor wil mailen dan mail je altijd naar een lijst met geïnteresseerde fans van je bedrijf.
Jazeker. Let er wel op dat je voldoende verkeer hebt. Het optimaliseren van je email strategie heeft pas echt zin als je meer dan 5000 bezoekers per maand hebt. Vanaf die aantallen kun je namelijk een lijst van 1000 personen in een jaar opbouwen. Neem gerust contact op als je meer wil weten over email marketing automation