Hoe voeg je een linkje toe in een WordPress pagina

Gratis prijsopgave

Een van de manieren om je pagina waardevoller te maken voor bezoekers van je website, is het toevoegen van linkjes in de tekst. Linkjes zijn verwijzingen naar andere pagina’s in je eigen of een andere website waar de lezer mogelijk interesse in heeft of meer informatie kan vinden.  Een linkje toevoegen in een WordPress pagina is niet ingewikkeld. Het is wel belangrijk dat je de verschillende mogelijkheden van het toevoegen van een linkje even goed begrijpt. Wanneer je door hebt hoe linkjes in WordPress werken zul je zien dat je sneller naar andere pagina’s zult linken en ook de waarde hiervan gaat inzien.

In WordPress een link toevoegen doe je in de visuele tekst editor (wysiwyg editor) door een woord te selecteren en vervolgens op Link invoegen/bewerken te klikken. Je krijgt vervolgens een popup te zien waar je de link kunt plakken. Klik op het tandwieltje als je meer opties wil zien en vink daar vervolgens “open in nieuw tabblad” aan als je wil dat de pagina waarop het linkje staat bij je website bezoekers open blijft staan.

 

Stappenplan link toevoegen

Wanneer je in de Editor van WordPress zit (bijvoorbeeld in een pagina of in een bericht) zul je zien dat je bovenaan het vak waar je tekst schrijft een aantal mogelijkheden hebt. Wil je een linkje toevoegen dan selecteer je eerst het woord in je tekst dat een linkje moet worden en klik je op Link invoegen/bewerken vlak bovenaan je tekstvak:

Nadat je dit gedaan hebt krijg je een kleine popup met de mogelijkheid om direct je link toe te voegen. Je kunt hier je link simpelweg in plakken en op toepassen klikken (de blauwe knop(1.)) of je kunt op het wieltje klikken voor meer linkopties (2.). Ga je voor optie 1 dan is je link direct ingevoegd.

Ga je voor optie 2 dan kom je in de popup Link invoegen/bewerken terecht.

Link invoegen of bewerken WordPress

  1. Bij de URL heb je de optie om de url in te vullen of aan te passen. Wijs je naar eigen pagina’s dan hoef je de domeinnaam niet in te vullen. Wil je bijvoorbeeld naar www.mijnsite.nl/paginatitel/ verwijzen dan kun je bij url /paginatitel/ invullen en zal deze automatisch de domeinnaam toevoegen. Een voordeel hiervan kan zijn dat als je ooit je site op een andere domeinnaam gaat publiceren je linkjes allemaal blijven werken. Een ander voordeel kan zijn dat als je een ssl certificaat op je website zet waardoor je linkjes allemaal ineens beginnen met https in plaats van http je de linkjes niet handmatig hoeft aan te passen. Begrijp je deze laatste paar zinnen niet? Ga dan gewoon voor de volledige url.
  2. Vul de linktekst in waar mensen op moeten klikken.
  3. Vink aan of je wil dat de link in hetzelfde of in een nieuw tabblad moet openen. Is het een uitgaande link dan wil je waarschijnlijk dat hij in een nieuw tabblad opent. Interne linkjes wil je meestal in hetzelfde tabblad openen.
  4. Klik op link toevoegen en je linkje staat in je pagina!

Optioneel kun je nog in het overzicht van pagina’s de pagina waarnaar je wil linken selecteren. Dit kan handig zijn als je de url even niet bij de hand hebt.

Soorten linkjes

  • Interne linkjes: Deze linkjes gaan naar pagina’s, artikelen of andere content op je eigen website. Wij zetten dergelijke linkjes bijvoorbeeld in om een interne linkstructuur op te zetten. Op deze manier kunnen gebruikers gemakkelijk bij de juiste informatie komen. Tip: zorg waar mogelijk voor een linkje dat je echt verkoopt. Als wij een linkje in een tekst zetten proberen we altijd te vermelden wat de gebruiker kan verwachten als hij of zij op het linkje klikt.
  • Externe linkjes: Wanneer je naar een andere website of plek op het internet wil verwijzen voeg je een extern linkje toe. Dit zijn linkjes die naar pagina’s wijzen die niet op je eigen website te vinden zijn. Een voorbeeld is: Zoek je iets op internet? Kijk eens bij de zoekmachine Google.
  • Linkjes in nieuw tabblad: Wil je gebruikers verwijzen naar een externe pagina maar wil je wel dat gebruikers de rest van je pagina blijven lezen dan kun je het best een linkje in een nieuw tabblad laten openen. Het voordeel hiervan is dat je pagina altijd als tabblad open blijft staan in de browser. Een grotere kans dus dat mensen verder lezen wanneer ze je tabblad weer tegen komen. Nog beter is om je linkjes meer onderaan in je pagina te zetten. Als jij het tig keer over een andere site hebt in je website, zorg dan dat het linkje naar die site onderaan in de pagina zit zodat de gebruiker al voldoende informatie heeft om de waarde van de link in te zien maar ook omdat ze dan meer tijd op jouw pagina spenderen.

Waarom zou je linkjes toevoegen?

  • Domein autoriteit: Het toevoegen van linkjes is een manier om aan je bezoekers en aan Google te laten zien dat je je informatie uit betrouwbare bronnen hebt. Voeg jij een linkje toe van een specialist op een bepaald gebied dan zullen je bezoekers deze informatie niet in twijfel trekken.
  • Bronvermelding: Teksten van het internet kopieren is een vorm van diefstal (plagiaat) en wordt gezien als fraude. Wanneer jij de bron netjes vermeld is het al een veel nettere manier. Je geeft de bedenker van bepaalde informatie credits en dat is precies zoals het hoort.
  • Intern linkbuilden: Door linkjes naar je eigen pagina’s in de tekst neer te zetten begrijpt google de structuur van je site beter. Als je het vaak over een bepaald artikel heeft ziet Google dat dat artikel belangrijker is dan andere artikelen. Ook begrijpt Google de context van een link. Er wordt rekening gehouden met omringende woorden bij een linkje waardoor de pagina waar naar gelinkt wordt beter geïndexeerd kan worden.
  • Meer informatie over een onderwerp. Schrijf jij een pagina over een bepaald onderwerp maar wil je eigenlijk ook wat meer informatie of achtergrondinformatie geven die niet helemaal binnen jouw tekst valt dan is een linkje toevoegen de ideale manier. Vaak kun je een apparte pagina maken als je meer informatie wil geven. Zo is deze pagina bijvoorbeeld extra informatie over hoe maak je een WordPress website. Op de hoofd pagina schrijf je over het onderwerp en voor meer informatie maak je een specifieke pagina zodat je hoofd pagina specifiek genoeg blijft.

Gratis prijsopgave

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken