kennisbank maken

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Wordt expert op jouw gebied door een kennisbank te maken

Wanneer je beter wilt scoren in Google moet je er voor zorgen dat Google je graag hoger in de zoekresultaten plaatst. Een van de manieren waarop wij dat doen is het maken van een kennisbank. Door veel informatie (en dus waarde) te geven zul je zien dat je eenvoudiger bovenaan in de zoekresultaten te vinden bent. Dit komt omdat Google zijn klanten (mensen die zoeken) graag zo goed mogelijk wil bedienen. Een pagina waar jij je product of dienst verkoopt zal daarom minder goed scoren dan een pagina waar je veel gratis informatie geeft. Uiteraard ben je het Leger des Heils niet en moet er op een goed moment ook geld verdient worden maar bij het aanleggen van een kennisbank is dat niet het hoofd doel. Het doel van de kennisbank is google laten zien dat jij expert bent op het gebied van je onderwerp en dat jij zoekende mensen van de juiste informatie kunt voorzien. Het resultaat hier van is dat Google ook de pagina’s waar je wel iets verkoopt hoger in de zoekresultaten zal plaatsen, en daar verdien je vervolgens je geld mee!

Kies de juiste onderwerpen

Bij het maken van een kennisbank is het belangrijk de juiste onderwerpen aan te snijden. Het is belangrijk om eerst een zoekwoordenalanyse te maken zodat je weet waar je potentiele klanten naar op zoek zijn. Bij ons is het doel van de kennisbank om mkb en zzp’ers verder te helpen met hun online marketing. Dit is voor ons waardevol omdat dit de klanten zijn die ook websites bij ons laten maken. Als deze mensen met ons in aanraking komen en de content waardevol vinden hebben wij meteen een goede eerste indruk achter gelaten. 

Verder raden we je aan om de kennisbank artikelen in verschillende categorieen neer te zetten. Bij ons zijn de categorieen: Website maken, zoekmachine optimalisatie en conversie optimalisatie. Door deze duidelijke structuur in de site weet Google ook op welke zoekwoorden je pagina relevant is. 

Focus op een zoekwoord per pagina

Het bepalen van het juiste zoekwoord is nog niet zo eenvoudig. Vaak gebruiken we een combinatie van search console, analytics en Ahrefs om te bepalen welke artikelen in het verleden goed gepresteerd hebben, waar wij momenteel op gevonden worden en waar concurrerende bedrijven op gevonden worden. Wij richten ons met de kennisbank altijd op specifieke long tail zoekwoorden. We hebben geen ambitie om bijvoorbeeld op “SEO” te ranken. Veel liever worden we gevonden op “hoe zorg ik dat mijn website beter gevonden wordt”. We merken dat als we eenmaal bij deze longtail zoekwoorden bovenaan staan er vanzelf waarde aan de pagina toegekend wordt door google en we ook op lastigere zoekwoorden gaan ranken. 

Bied content aan in verschillende vormen

Niet iedereen kan of wil lappen tekst lezen. Tekst waar afbeeldingen en video’s aan vast zitten werken over het algemeen beter. Zorg er voor dat iedereen op zijn eigen manier de content tot zich kan nemen, Op deze manier blijven gasten langer hangen op je pagina waardoor deze makkelijker zal scoren. Heb je misschien nu nog geen tijd om dagen aan een pagina te werken? Begin dan met alleen de tekst schrijven. Je kunt de pagina altijd later nog aanvullen of bijwerken. 

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken