Meer verkoop met je huidige site

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer omzet met website of webshop

Veel website en webshop eigenaren hebben een prachtige website laten maken en verwachten vervolgens dat de site uit zichzelf geld op gaat leveren. Helaas is het in de praktijk vaak net anders. De eerste maanden van je nieuwe website kan het voelen alsof het uitgestorven is rondom je online bedrijf. Dit is normaal, Google is bezig je site te indexeren en dat duurt vaak langer dan je zou willen. In dit artikel leggen we je uit hoe je met je al bestaande website of webshop meer winst kan behalen, dit leggen we uit aan de hand van de volgende stappen:

  • Goede technische basis van je website
  • Meer bezoekers trekken met je website
  • Het conversiepercentage omhoog helpen
  • De gemiddelde orderwaarde omhoog halen

Deze vier punten zijn de basis van online succes. Blijf je continu deze punten verbeteren dan kun je je website of webshop flink latten groeien. In dit artikel lees je per punt waar je op moet letten en wat de belangrijkste dingen zijn om rekening mee te houden.

Start met een fatsoenlijke site

Voor je online geld kunt verdienen is het belangrijk dat je een goede basis hebt staan. Heb je nog geen website dan is dit artikel niet relevant en kun je beter verder lezen hoe je in zeven stappen een goede website kunt maken.

Heb je wel al een website dan zullen we je nog even snel opfrissen waar deze ookalweer aan moet voldoen:

  • De doelgroep is bepaald en de site aangepast naar wens van deze doelgroep. Ook is duidelijk waar de doelgroep op zoekt omdat je natuurlijk netjes een zoekwoordenonderzoek gedaan hebt
  • Je hebt een vlotte hosting die ook een flinke groei in bezoekersaantallen goed aan kan
  • Je hebt pagina’s die aansluiten op de uitkomsten van je zoekwoordenoverzicht en je website is gebruiksvriendelijk
  • Het design van je site sluit aan bij de wensen van je doelgroep
  • Je hebt unieke content op je site die duidelijk is en de moeite van het lezen waard is.
  • Je website werkt goed op ieder apparaat. Zelfs die antieke computer van je oma.

Voldoet je website aan al deze eisen dan ben je al verder dan 90% van de meeste websites. Je kunt dus met een gerust hart door gaan met de volgende stappen. Om de online omzet omhoog te krijgen zijn er drie belangrijke KPI’s waar je op kunt sturen, de formule die hier vervolgens uit komt is:

Bezoekers x conversiepercentage x orderwaarde = online omzet

Hier lees je hoe je deze drie KPI’s kunt optimaliseren om je omzet dichter naar je omzetpotentieel te trekken. Of je nu bezoekers, het conversiepercentage of de orderwaarde optimaliseert, het zal altijd leiden tot meer omzet!

Trek meer bezoekers

Zoals eerder te lezen was is het vergaren van bezoekers de eerste stap naar een grotere online omzet. Bezoekers trekken kan op twee manieren. Door moeite of door de moeite af te kopen. Vind je het niet erg om moeite in je site te steken (of te laten steken) dan is SEO (zoekmachineoptimalisatie)  een goede manier om aan extra bezoekers te komen. Wil je liever wat minder moeite doen en snel resultaat dan is SEA (Online adverteren) een goede optie.

SEO:

Zoekmachineoptimalisatie, ookwel SEO, is een van de meest voor de hand liggende manieren om meer bezoekers naar de website te trekken. Belangrijk is om te beginnen met de website zo in te richten dat deze zo goed mogelijk door zoekmachines geindexeerd kan worden. De titels, pagina’s en tekst moeten duidelijk een onderwerp bevatten zodat het voor de zoekmachine duidelijk wordt bij welke zoekterm de pagina of website past. Ook is het belangrijk dat bezoekers van de website tevreden zijn met wat ze op de website vinden. Zoekmachines meten het gedrag van internetgebruikers en passen daar de zoekresultaten op aan. Ook is het van belang dat andere websites erkennen dat jij expert op een bepaald gebied bent. Wanneer veel websites een linkje naar je site of naar bepaalde artikelen of content op je site plaatsen zal google je site als relevanter beschouwen. Deze linkjes kun je uiteraard ook zelf aanvragen bij andere websites. Heb je een goed stuk voor je site geschreven? Bel eens een aantal nieuws of branche websites en kijk of ze interesse hebben om iets over je site te schrijven.

SEA:
Adverteren, ookwel SEA, is een makkelijkere manier om direct op nummer 1 in zoekmachines te komen. Je betaald meestal per klik. Bij SEA is het belangrijk dat gekeken wordt naar wat de marketingkosten per conversie mogen zijn. Stel je verkoopt producten en je hebt een marge van €100,- dan is het niet de moeite waard om meer dan dat bedrag uit te geven aan klikken naar je website. Wil je serieus met advertenties aan de slag dan gaat hier ook veel moeite in zitten maar als je snel wil beginnen kun je er voor kiezen om je advertenties door Google op te laten stellen.

Combinatie SEO, SEA
Wil jij helemaal de online koning zijn? kies dan voor een combinatie van SEO en SEA. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.

Zorg voor meer conversie

Zodra je meer bezoekers op je website hebt wordt het nuttig om te kijken naar het conversiepercentage van je site. Iedere website heeft een doel, deze doelen worden ook wel conversies genoemd. Het conversiepercentage van een website is het percentage bezoekers dat een doel verwezenlijkt. Een voorbeeld hiervan is een webshop die producten verkoopt. Iedere keer dat er op de webshop een product verkocht wordt is het doel bereikt. Als 3 van de 100 mensen een product aanschaft op de site is het conversiepercentage 3%. Als er 10.000 bezoekers per maand op de website belanden zullen er dus 300 verkopen uit komen.

Er zijn verschillende manieren om dit percentage omhoog te krijgen. Het is belangrijk dat je begint met de verzamelde data uit de website te bekijken. Met Google Analytics kun je eenvoudig zien wat gebruikers op de website doen. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe lang mensen op de website kijken, hoeveel procent van de gebruikers direct na het zien van de website deze weer verlaten, welke pagina’s langzaam laden en bij welke pagina’s mensen de website verlaten. Belangrijk is om knelpunten in de website te ontdekken. Verlaten veel klanten voor het afrekenen de website dan zou het bijvoorbeeld kunnen dat het betaalsysteem onhandig werkt of het winkelmandje onduidelijk is. Ook is Google Analytics te koppelen aan Google Search Console en AdWords. Mocht je gebruik maken van een van deze diensten van Google (en dat raden we je van harte aan) dan kun je de extra data die daar in staat ook in Analytics weergeven en analyseren.

Om meer duidelijkheid te krijgen over de situatie kan mousetracking software geïnstalleerd worden op de website. Hotjar is een simpel programma dat in een handig overzicht laat zien wat gebruikers op de website aan het doen zijn en waar klanten op klikken.

Als het probleem ontdekt is kan er door middel van A/B testen gekeken worden hoe het probleem opgelost kan worden en het conversiepercentage omhoog kan. Een A/B test is een test waarin een gedeelte van de gebruikers van de website een alternatieve website te zien krijgen. Vervolgens kan gekeken worden of de nieuwe variant van de website beter presteert dan de oude. Als dit het geval is kan de website aangepast worden en kan het volgende knelpunt aangepakt worden.

Trek die orderwaarde omhoog

De laatste stap in de formule voor meer online omzet is de gemiddelde orderwaarde. Er zijn twee belangrijke manieren om de orderwaarde omhoog te krijgen. Upsellling en Cros selling. Er wordt ofwel een beter, toffer of nieuwer product aangeboden dan de variant waar de klant voor kwam of er worden attributen aangeboden.

Upselling:
Bij upselling wordt gekeken hoe de orderwaarde omhoog kan door de klant te attenderen op een duurdere variant. De McDonalds heeft goed door hoe dit werkt. Bestel iets bij het restaurant en er zal altijd gevraagd worden of je voor een klein bedrag je bestelling wat groter wil hebben. Bij veel websites is de mogelijkheid tot upsellen er, we doen het zelf ook. Je kunt voor 800,- een standaard website laten maken of de boel uitbreiden en voor de 1200,- site gaan.

Cros selling.
Cros selling is een bijbehorend product aanbieden voor de klant. Wederom is de McDonalds hier specialist in. Bestel iets en ze zullen altijd vragen of je er frietjes bij zou willen. Zelf bieden wij hosting bij de websites die we bouwen aan.

Integratie in de site
Tsja, hoe doe je dat dan. Er zijn verschillende manieren maar kijk eens rond bij je concurrenten hoe zij het aanpakken. Bij webshops zou je tijdens het afrekenen extra opties aan kunnen bieden of onder het product gerelateerde producten kunnen tonen. Ook bellen sommige bedrijven gewoon bestellingen na en vragen ze persoonlijk of ze interesse hebben in een accessoire voor het net aangekochte product. Dienstverleners bieden een “extra super luxe” pakket aan en winkeldames worden getraind om je ook altijd de duurdere variant van het product te laten zien. Hoe je het ook aanpakt, het verhogen van je gemiddelde orderwaarde heeft een grote invloed op je online omzet.

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken