Meta description en meta title

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Wanneer je in Google zoekt op een bepaald onderwerp laat google een voorvertoning zien. Deze voorvertoning is een titel en kleine samenvatting van je pagina. Deze titel en twee zinnen omschrijving moeten er voor zorgen dat mensen vanuit Google naar je website doorklikken. In dit artikel laten we je zien hoe je de meta titel en meta description optimaliseert zodat je meer klikken vanuit google naar je site kunt halen.

Een meta description is een samenvatting en titel van je pagina die door Google getoond wordt. De description die getoond wordt is maximaal 155-160 karakters lang. De getoonde titel is 50-60 karakters lang.

Wat zijn meta descriptions en meta titles

In je website kun je aangeven wat je in google als paginatitel en omschrijving wil weergeven. In tegenstelling tot wat veel mensen geloven maakt de meta description voor google niet veel uit. Als jij je meta description vol gooit met keywords zal je pagina niet beter presteren. Toch moet je de kracht van je titel en omschrijving niet onderschatten. Google mag dan wel weinig waarde hechten aan de inhoud, wat wel een voordeel van je omschrijving is is het aantal klikken dat je naar je website kunt halen. Een goede titel en omschrijving kan er voor zorgen dat jij misschien niet bovenaan staat maar toch meer klikken dan je concurrent binnen haalt. Het aantal klikken van het overzicht naar je website is wel een belangrijke indicator voor google dat je pagina een plekje hoger zou moeten staan. Indirect werkt het dus in je voordeel als je zelf een goede titel en description schrijft. Het doorklikpercentage (de CTR) is een belangrijke ranking factor en wil je dus zo hoog mogelijk hebben door een zo goed mogelijke meta titel en meta description te produceren

Het schrijven van zo’n stukje tekst en een goede titel is niet verplicht. Zonder deze omschrijving zal je pagina ook wel in de zoekresultaten verschijnen. Het nadeel is dat google in deze gevallen zelf gaat gokken wat de beste omschrijving of titel voor je pagina is. Google is redelijk slim maar het gokken van een paginatitel door Google gaat toch vaak mis. Gevolg hiervan is dat mensen niet het idee hebben dat ze de informatie waar ze naar op zoek zijn op je pagina kunnen vinden, dat kan je een klik naar je website kosten. Erger nog is dat dit een signaal is aan google dat je pagina voor het ingetypte zoekwoord kennelijk niet relevant is. Er wordt immers niet naar je website doorgeklikt.

Hoe schrijf je een goede meta description

Voordat je een titel gaat schrijven heb je een pagina nodig. Hoe je een goed SEO artikel schrijft kun je op ons kennisbank artikel “seo pagina” vinden. Als het goed is heb jij in je artikel een duidelijk antwoord staan voor een bepaalde zoekvraag. Heb je dat dan wordt het schrijven van een titel en omschrijving een stuk makkelijker. Heb je dat niet maar heb je bijvoorbeeld een opiniestuk geschreven dan wordt niet alleen het schrijven van een titel en meta omschrijving lastig maar zul je ook moeite krijgen met verkeer binnen halen op het zoekwoord waar je op wil scoren.

Bij het schrijven van een Meta titel en Meta description let je op de lengte, schrijf je een wervende tekst en schrijf je naar wat mensen op je pagina kunnen vinden.

Schrijf volledige meta titels

De meta titel is een belangrijke kans om mensen geinteresseerd te maken. Hoewel de titel kort is kun je er vaak toch nog flink wat in kwijt. Er zijn een aantal factoren die de CTR (de hoeveelheid klikken) verhogen. Het belangrijkste is dat je begint met waar de pagina over gaat. In ons geval is dat “Meta description en titel optimaliseren”. Doe je dit kort en bondig dan heb je nog wat karakters over waarmee je kunt laten zien dat je pagina beter of waardevoller is dan die van je concurrent. Dit doe je door de extra’s die je pagina heeft in de titel te verwerken. Een voorbeeld kan zijn “inclusief stappenplan”, “10 voorbeelden” of “gratis verzending”. Door deze extra’s toe te voegen zullen gebruikers eerder geneigd zijn om op jouw pagina te klikken dan op die van je concurrent. Uiteraard moeten de beloofde extra’s wel op je pagina terug te vinden zijn.

Wervende meta description schrijven

Onder je titel komt eerst de url te staan en wordt vervolgens de omschrijving getoond. Zodra je titel mensen overtuigd heeft dat ze ook de omschrijving moeten lezen ben je al met een voet binnen. Je hoeft hem alleen nog even in te koppen met een wervende omschrijving. Bekijk per pagina wat de zoekintentie is. Dit kan zijn het vinden van een antwoord of informatie maar kan ook een actie zijn zoals een aankoop doen of een spelletje spelen. Schrijf je omschrijving naar deze zoekintentie en laat ook weten wat mensen er aan hebben als ze op de pagina geweest zijn. Na het lezen van je omschrijving moeten mensen wel op je pagina klikken omdat ze weten wat ze missen als ze je pagina niet bekeken hebben. Zinnen die goed werken in omschrijvingen zijn “Leer hoe ABC zorgt voor XYZ” of “Vind hier je perfecte XYZ”. Probeer te vermijden dat je omschrijving hetzelfde is als je titel. De omschrijving moet een aanvulling zijn, korte samenvatting van je tekst of manier om mensen geinteresseerd te maken. Je hebt maar een aantal zinnen om mensen te overtuigen dus dubbele informatie tonen is zonde.

In ons geval zetten we in de omschrijving “Leer hoe je de omschrijving en titel van je pagina inzet om meer klikken naar je site te halen”. We weten wat de zoekintentie is, namelijk meer verkeer naar de website (want mensen zijn bezig met het optimaliseren). Mensen willen dit leren en in de titel hebben ze al kunnen lezen dat het om een uitleg en voorbeelden gaat.

Gebruik van het zoekwoord in de Meta description en Titel

Het kan verstandig zijn om het zoekwoord te noemen in je meta omschrijving omdat Google het zoekwoord dikgedrukt maakt wanneer er naar gezocht wordt. Meerdere zoekwoorden toevoegen zodat er altijd een dikgedrukt is hoeft niet. Soortgelijke zoekwoorden zullen ook dikgedrukt worden. Heb jij een pagina over zoekwoorden? Dan weet google dat als je “Zoekwoord” in je omschrijving hebt dat dit hetzelfde is als “zoekwoorden”.

 

Het zoekwoord is alleen in de omschrijving dikgedrukt maar laat wel zien dat de pagina de zoekterm echt bevat. Een extra incentive om op de pagina te kijken dus. Voor Google maakt het weinig uit of je wel of niet je zoekwoord in de omschrijving zet. Google kijkt zoals eerder gezegd vooral naar je doorklik ratio en bepaald aan de hand daar van of jij wel of niet een plekje omhoog zou moeten schuiven in de zoekresultaten.  

Lengte meta title

Een meta titel (of paginatitel) heeft tussen de 50 en 60 karakters. Wanneer je titel langer dan 60 karakters is zal Google deze afkappen. Je krijgt dan een titel die eindigd in drie puntjes.

Lengte meta description

De meta description of omschrijving van je pagina moet tussen de 150 en 160 karakters zijn. Is je omschrijving langer dan zal deze door google ingekort worden. Google pakt hiervoor de meest relevante zoekwoorden en zet daar een aantal woorden omheen. In veel gevallen is je omschrijving dan niet erg leesbaar meer. Een langere meta omschrijving invoeren kan dus wel maar kan er voor zorgen dat de boodschap die jij in je meta wil overbrengen verloren gaat.

Unieke omschrijving

Veel website eigenaren vinden het vervelend om voor iedere pagina een unieke omschrijving te maken en schrijven daarom een universele meta description die op iedere pagina terug komt. Dit kan natuurlijk als je echt geen tijd of zin hebt om de omschrijving even te tikken. Het probleem met universele meta descriptions en titles is dat je concurrenten eenvoudig WEL een unieke omschrijving kunnen schrijven die beter, specifieker of wervender is dan die van jou. Hierdoor zou het best kunnen dat jij de beste pagina hebt maar zul je niet de maxilame hoeveelheid klikken naar je artikel krijgen. Hierdoor lijkt je artikel voor google minder relevant dan deze daadwerkelijk is.

Meta Title voorbeeld

De ideale meta title bestaat wat ons betreft uit een aantal onderwerpen.

  • Waar gaat de pagina over (zoekwoord)
  • Wat voor extra’s heeft de pagina
  • Hoeveel extra’s heeft de pagina
  • Wat lost de pagina voor probleem voor klanten op
  • Eventueel de bedrijfsnaam mits daar ruimte voor is

Een voorbeeld kan bijvoorbeeld zijn:  “Schrijf de perfecte Meta Description [4 stappen] – Conversietopper“.

Deze titel zorgt er voor dat mensen die zoeken op “meta description” weten dat het in mijn pagina over het schrijven er van gaat, dat er een stappenplan aanwezig is met 4 stappen en dat de meta description die ze gaan schrijven “perfect” is.

Meta Description voorbeeld

De ideale meta description heeft ook een aantal eisen:

  • Het onderwerp komt terug
  • Maakt de lezer nieuwsgierig
  • Zet aan tot doorklikken

Een voorbeeld hier van kan zijn: “Leer hoe je de meta description en meta title in zet om meer klikken naar je site te krijgen. Bekijk snel het stappenplan.” Het onderwerp is hier in verwerkt door de meta description nogmaals te noemen, de lezer wordt nieuwsgierig gemaakt door te melden dat er meer klikken naar de site mogelijk zijn en door te vermelden dat ze een stappenplan kunnen bekijken wordt aangezet tot klikken.

Hoe voeg je de meta omschrijving toe in wordpress

Plugin installeren

De meest gebruikte plugin voor het toevoegen van een meta omschrijving is Yoast SEO. Yoast voegt onderaan je bericht de mogelijkheid toe om een titel en omschrijving in te stellen en geeft middels een voortgangsbalk weer hoe lang de titel moet zijn. Ook geeft de plugin suggesties voor wat er beter kan aan je pagina, zowel op SEO gebied alswel op tekstueel gebied. Het geeft de mogelijkheid om een unieke mobiele en desktop snippet te schrijven en geeft ook de mogelijkheid om een facebook en twitter omschrijving toe te voegen. Verder stelt de plugin je in staat om berichten op niet indexeerbaar te zetten.

De plugin installeer je door naar de plugins te gaan in de backend van wordpress en vervolgens te zoeken naar een nieuwe plugin. Je drukt op installeren en vervolgens op activeren. In de menu balk komt “SEO” te staan. Je kunt gebruik maken van de installatie wizzard of alle instellingen los instellen. Het is verstandig om de XML sitemap in Search console te zetten en Search Console te koppelen met Yoast. De plugin zal namelijk automatische updates naar search console versturen zodat google een melding krijgt wanneer jij een aanpassing in je site doet.

Meta titel en meta description van pagina instellen

Wanneer je een pagina of bericht geschreven hebt kun je onderaan de pagina de Yoast SEO instellingen vinden. Je ziet meteen een voorvertoning van je snippet. Wanneer je op de voorvertoning klikt krijg je de mogelijkheid om deze aan te passen. Heb je Yoast geinstalleerd maar zie je deze niet in je pagina dan moet je rechts bovenaan even kijken bij scherminstellingen. Daar kun je vervolgens Yoast SEO aanvinken.

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken