Microdata gebruiken voor betere snippets

Gratis prijsopgave

Wat is schema microdata/structured data

Waarschijnlijk heb je wel eens in de zoekresultaten gezien dat er review sterren in de serp staan. Misschien zelfs een prijs van een website die direct in de zoekresultaten verschijnt of specifieke informatie over bijvoorbeeld de tijden van een bepaalde film in de bioscoop. Al deze informatie kan in de zoekresultaten getoond worden door gebruik te maken van schema en microdata. Deze microdata kan je een extra zetje in de zoekresultaten geven omdat je simpelweg meer informatie kunt tonen en daardoor eruit springt tussen alle andere zoekresultaten en dus meer klikken naar je website krijgt.

De schema zoekresultaten zijn vrij eenvoudig te implementeren in een WordPress website en geven je een concurrentievoordeel ten opzichte van websites in dezelfde branche waar je mee concurreert die deze technieken nog niet in de website geïmplementeerd hebben.

Verschillende schema markups

Schema markups zijn een soort tags of extra informatie die je aan een bepaald stuk tekst mee kunt geven. Er zijn veel verschillende markups die je kunt gebruiken, de belangrijkste en meest voorkomende hebben we even op een rij gezet.

  • Artikelen: Deze markup wil je eigenlijk in ieder artikel terug laten komen.
  • Recepten: Heb jij een website over koken dan kun je verschillende dingen aangeven binnen je recepten zoals de benodigdheden en de tijd om het te maken
  • Cursussen: Hiermee geef je aan als iets een cursus is.
  • Evenementen: Geef aan wanneer en waar een evenement is zodat dit direct in de zoekresultaten getoond kan worden
  • Boeken: Boeken kunnen in Google books sectie getoond worden
  • Producten: Producten schema markups kunnen een valuta of bedrag weergeven in de serp.
  • Reviews: Met reviews krijg je in de serp een aantal sterren plus een hoeveelheid totale reviews op je site te zien.
  • Local business: Local business microdata helpt pagina’s met een algemeen thema lokaal beter te ranken.

Schema’s worden steeds uitgebreider. Ieder jaar worden er weer meer schema’s toegevoegd zodat specifiekere informatie in de zoekresultaten getoond kan worden.

Microdata en voice search

Ook voor Voice search is de schema data belangrijk. Voice is de toekomst. Voice maakt veel gebruik van de Schema data. De code kan er voor zorgen dat specifieke informatie van je website gestructureerd wordt waardoor een zoekmachine of voice search beter de juiste informatie kan geven omdat begrepen kan worden waar de informatie over gaat. De context is voor voice search erg belangrijk en deze context kan toegevoegd worden door de microdata toe te voegen. Google Home, echo en Siri gebruiken allemaal de schema data om de juiste antwoorden te geven.

Heb je wel of niet schema in je site?

Veel websites en templates geven aan schema te hebben, dit is zelfs als de schema te zien is in de broncode vaak toch niet het geval. Schema doet heel veel, de structuur wordt aangegeven, de context wordt duidelijk gemaakt en de plek van specifieke informatie wordt aangegeven. Veel thema’s geven bijvoorbeeld aan waar het menu zit, waar de h1 zit en waar plaatjes zitten maar geven binnen de tekst niet aan wat voor soort informatie er in staat. De content kan dus wel geindexeerd worden omdat aangegeven wordt waar de content zich bevind maar de context van de content wordt niet duidelijk gemaakt aan de zoekmachines. De schema die in veel WordPress websites zit geeft dus onvoldoende specifieke informatie over wat er precies in de content staat.

Schema toevoegen in WordPress website

Voor WordPress websites zijn er een hoop schema plugins te downloaden. Deze zijn allemaal even goed in het gestructureerd weergeven van de data maar niet allemaal even gebruiksvriendelijk. Waar veel plugins door de mand vallen is hoe makkelijk de data in schema geimporteerd kan worden.

Stel je hebt een recepten website en wil via schema duidelijk maken waar in de content de ingredienten staan en hoe lang het duurt dan zul je dit vaak in je tekst moeten zetten en dan nogmaals in de schema data moeten invullen. Omdat je dan voor ieder recept eerst het recept aan het typen bent en vervolgens nogmaals de informatie moet invoeren in de schema plugin ben je anderhalf tot twee keer zo lang bezig.

All in one schema pro

WPastra, de makers van astra, all in one seo pro en vele andere plugins en thema’s hebben meerdere schema plugins en zijn onlangs met een nieuwe plugin uitgekomen. De plugin All in one schema pro geeft de mogelijkheid om de data automatisch vanuit de content over te zetten in de schema informatie waardoor je nooit dubbele copy hoeft te schrijven. Er is een gratis variant beschikbaar maar daarin moet meer handmatig ingesteld worden.

Schema Pro kost 59 dollar voor een licentie van een jaar en 199 dollar voor een lifetime licentie. Je kunt voor dit geld live schema testen, de plugin is ACF compatible en je krijgt 24/7 support en 20% korting wanneer je verlengt. Als je gekozen hebt voor de lifetime licentie is dat uiteraard niet nodig. Het goede nieuws is dat je Schema pro gratis kunt gebruiken wanneer je een agency licentie van astra pro hebt.

De plugin installeer je eenvoudig door op plugins → nieuwe plugin te drukken en vervolgens installeer en activeer je de plugin. Onder instellingen → Schema Pro kun je de plugin bekijken. Er zijn twee tabbladen wanneer je de plugin voor het eerst opent. Schemas en advanced settings. In de advanced settings kun je de “test schema link” aanvinken. Hiermee test je live je schema data op een bepaalde pagina. Ook kun je kiezen of je de schema data in de header of in de footer wil inladen. Onze ervaring is dat de footer het best werkt.

In het tabblad kun je een schema toevoegen. Stel je wil een review schema toevoegen dan druk je op reviews. Reviews staan meestal op een “klantervaringen” pagina of onder een specifiek product. Je kunt aangeven op welke pagina de reviews staan door bijvoorbeeld de specifieke productpagina’s te selecteren. Je kunt ook aangeven waar je juist de schema data niet hebt staan. Vervolgens klik je op complete setup.

Nu je je eerste schema gemaakt hebt kun je duidelijk zien wat de toegevoegde waarde van de plugin is. Omdat je een keer instelt waar de data vandaan gehaald moet worden en dat vervolgens op alle pagina’s toepast hoef je niet overal de data handmatig in te voeren. Je kunt bijvoorbeeld een custom field aan een categorie toevoegen. Je zou bijvoorbeeld de titel van de blogpost kunnen selecteren als de naam van de review. Alles wat je kunt koppelen aan een veld hoef je niet meer handmatig in te voeren. Heb je nog geen specifieke velden voor bepaalde informatie dan kun je deze aanmaken in je schema. De data kun je dan vervolgens in je pagina template laden zodat je geen dubbele data in hoeft te voeren.

Een ander schema dat heel belangrijk is is article schema. Deze voeg je wederom toe door op “nieuw schema” te klikken en vervolgens selecteer je artikel. Druk op volgende en selecteer alle content op je website. Vervolgens klik je op complete setup. Het voordeel van article schema is dat alle data standaard te koppelen is aan alle velden die nodig zijn. Het enige dat ingesteld moet worden is of het nieuws artikelen zijn of dat het om blogposts gaat. Wanneer iets als nieuwsartikel geclassificeerd is zul je zien dat je artikelen makkelijker sneller ranken maar ook snel weer verdwijnen uit de zoekresultaten. Bij nieuws artikelen zie je in de zoekresultaten ook vaak staan hoeveel uur geleden het artikel gepubliceerd is. Dit geeft ook de houdbaarheid goed weer van een dergelijk artikel. Blog artikelen doen er wat langer over maar blijven vervolgens bovenaan staan tot een ander relevanter artikel geschreven wordt.

Bij de specifieke pagina’s waar de schema data uit gehaald wordt zie je onderaan de pagina de schema pro plugin velden staan die niet gekoppeld kunnen worden aan bestaande data. Deze zul je nog in moeten vullen. Alle data die al gekoppeld is hoef je niet meer in te vullen.

Structured data test tool van Google

Om te kijken of je structured data goed weergegeven wordt kun je gebruik maken van de structured data testing tool. Deze tool is enkel om te kijken of je data goed gekoppeld is en of deze data goed uitgelezen kan worden. Wanneer je je pagina ingevoerd hebt kun je specifiek bekijken wat er allemaal uitgelezen wordt. Bij een review zul je bijvoorbeeld zien dat de productnaam, productafbeelding, review en de omschrijving allemaal netjes neergezet worden. Ook zie je hier als er errors zijn, wat deze errors inhouden en hoe je dit op moet lossen.

Schema data in de zoekresultaten

Niet alle schema data die jij in je website zet wordt door Google gebruikt. Je zult zien dat wanneer je de reviews neer zet je niet standaard de sterren in je organische zoekresultaten ziet staan. De schema data moet je zien als een verzoek aan Google om de data te gebruiken. Google zal altijd zelf bepalen of ze gehoor geven aan dit verzoek of dat ze het niet relevant vinden.

Conclusie

Schema pro kan je zoekresultaten naar een nieuw niveau trekken. Met schema pro is het relatief eenvoudig in je website te implementeren. Wat ons betreft is de aanschafprijs van de plugin het absoluut waard omdat het flink wat tijd kan schelen. Je kunt ook op zoek gaan naar gratis plugins. De schema data wordt dan net zo goed weergegeven maar zal meer tijd en moeite kosten om te implementeren.

Iedereen zou gebruik moeten maken van schema data in de website. Als je concurrenten nog geen gebruik hiervan maken kun je een voorsprong krijgen. Maken je concurrenten er al wel gebruik van dan kun je het gat dichten.

Gratis prijsopgave

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken