Rechten vrije foto’s vinden

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Naast het hebben van goede tekst is het toevoegen van goede afbeeldingen een belangrijke factor in hoe goed je webpagina presteert. Foto’s vergroten de leesbaarheid van je tekst, pagina’s met foto’s worden sneller gedeeld op social media en foto’s kunnen visualiseren wat er in de tekst staat. Een foto zegt meer dan 1000 woorden geld absoluut ook bij blog artikelen. Ook wij hebben met enige regelmaat foto’s nodig voor bij onze artikelen. Soms hebben we tijd en mogelijkheid om deze zelf te maken maar in veel gevallen zijn we toch aangewezen op stock foto’s. We schrijven deze handleiding zodat ook jij de beste stockfoto voor je artikel kunt vinden.

Rechten vrije foto’s zijn op verschillende websites te vinden. De populairste websites voor gratis rechtenvrije foto’s zijn Unsplash, Pexels en pixabay. Betaalde stock foto websites zijn iStock, Shutterstock of Getty. Prijzen varieren van €0,21 tot duizenden euro’s voor een foto. De meeste stockfoto’s zijn echter voor een paar euro te koop. De prijs is vaak afhankelijk van het formaat van de foto. 

Gratis rechtenvrije foto’s vinden

Er zijn heel veel platformen waar je rechtenvrije foto’s kunt vinden. Er zijn echter weinig websites waar dit gemakkelijk en 100% gratis is. Wij hebben uit de honderden platformen die er bestaan een selectie van 4 gemaakt die wij het prettigst vinden werken.

  • Unsplash. Deze website staat niet voor niets bovenaan ons lijstje. Unsplash werkt super eenvoudig. Vul je zoekterm in in het zoekvak en je afbeeldingen verschijnen. Downloads zijn altijd van hoge resolutie en de kwaliteit van de foto’s is subliem. Niet alle fotografen worden toegelaten bij Unsplash. De redactie is vrij streng en hierdoor zijn matige foto’s op deze website eigenlijk niet te vinden. Alle foto’s mogen altijd gratis gebruikt worden, het is niet nodig om naar de fotograaf te linken (hoewel dit natuurlijk wel netjes is). De officiele licence agreement van Unsplash luidt: “Unsplash verleent u een onherroepelijke, niet-exclusieve, wereldwijde auteursrechtlicentie om foto’s van Unsplash gratis te downloaden, te kopiëren, te wijzigen, te distribueren en te gebruiken, ook voor commerciële doeleinden, zonder toestemming of toewijzing van de fotograaf of Unsplash. Deze licentie omvat niet het recht om foto’s van Unsplash te verzamelen om een soortgelijke of concurrerende dienst te maken.”
  • pexels De tweede dienst die we graag aanbevelen is Pexels. Ook op deze website kun je rechtenvrije foto’s vinden. De kwaliteit van de foto’s is wederom voortreffelijk hoewel op deze website ook wat minder goede foto’s te vinden zijn. Het aanbod is wat minder dan op Unsplash en de website heeft naast de gratis beelden ook een “Sponsored Photo’s” sectie. Hier kun je tegen een kleine vergoeding gebruik maken van een betaalde fotobank van adobe. De licence agreement is vergelijkbaar met die van Unsplash maar heeft wel enkele restricties. Identificeerbare personen op foto’s mogen niet op een offensieve manier gebruikt worden, foto’s mogen niet doorverkocht worden, het is verboden om te zeggen dat de personen op de foto je bedrijf of product aanraden en het is ook verboden om de foto’s op andere stock websites te zetten. Verder is het downloaden van hoge resolutiebeelden zowel mogelijk met als zonder account. Wanneer je een foto download krijg je een popup te zien waarin je de mogelijkheid krijgt een bedrag naar de fotograaf over te maken met paypal. Dit is echter niet verplicht.
  • pixelbay. De laatste echte stockfoto databank van ons lijstje is Pixelbay. De website maakt het wederom eenvoudig om stockfoto’s te zoeken en downloaden. Naast foto’s zijn ook diverse andere visuals te vinden op deze databank. Wederom is Adobe sponsor van de dienst. Pixelbay verleid gebruikers een gratis account aan te maken door het formaat van de afbeeldingen te limiteren voor niet ingelogde begruikers. Ook laat de website gerelateerde foto’s van betaalde beeldbanken als suggesties zien. de gebruikersvoorwaarden van pixelbay zijn zo goed als gelijk aan die van pexels.
  • Google afbeeldingen.Rechtenvrije afbeeldingen zoeken via Google Ook via je zoekmachine kun je gratis rechtenvrije afbeeldingen vinden. Wanneer je zoekt naar een bepaalde afbeelding kun je klikken op Tools –> Gebruikersrechten en vink je “gelabeld voor hergebruik, inclusief aanpassing” aan. De voorwaarden van het gebruik van deze afbeeldingen kun je vervolgens vinden op de website waar de afbeelding vandaan komt. De voorwaarden verschillen per website maar je kunt er vanuit gaan dat je foto’s die je op deze manier kunt vinden gewoon kunt gebruiken. Het grootste deel van de foto’s die je op deze manier zult vinden komen van wikipedia of andere stockfoto databanken, het is dus een perfecte manier om in een keer te zoeken op een groot deel van de gratis stockfoto banken die online staat.

Wat is het nut van een foto toevoegen

Nu je weet waar je foto’s kunt vinden is het belangrijk om te weten waarom het toevoegen van foto’s belangrijk zijn. Er zijn vier belangrijke redenen waarom je beelden (zowel foto’s als video’s) zou toevoegen. Het toevoegen van het juiste beeldmateriaal zorgt dat je bericht in alle 4 de categorieen beter zal presteren.

  • Verbeter engagement met beeldmateriaal: Er zijn in Google Analytics een aantal statistieken die een indicatie geven van de prestatie van een pagina. Een van deze statistieken is de gemiddelde tijd op een pagina. Wanneer de tijd die gasten spenderen op een pagina langer is betekent dit dat de pagina beter gelezen wordt en dus relevanter is. Het toevoegen van beeldmateriaal zorgt ervoor dat de aandacht van de lezer langer vastgehouden kan worden. Ook is de lezer meer geneigd om verder te lezen wanneer er goede visuals in de pagina te vinden zijn. Voor lezers die uberhoupt niet willen lezen zijn afbeeldingen ook een goede manier om gebruikers toch op de pagina te houden. Ga maar eens na, als jij een boek of de krant even snel doorneemt kijk je altijdnaar de afbeeldingen, misschien de koppen en als iets echt boeiend lijkt ga je pas verder lezen. De gemiddelde tijd op een pagina zal dus langer worden naarmate je extra afbeeldingen toevoegt. Ook een tweede indicator, namelijk de bounce rate, laten zien dat je bericht beter presteert. De bounce rate is het percentage gasten dat direct na het openen van de pagina deze weer verlaat. Verlaten veel mensen (meer dan 50%) de pagina direct? Dan is dat een indicator dat de pagina niet waardevol genoeg is.
  • Scoor beter in Google: Naast het feit dat de gebruikersstatistieken door google bijgehouden worden om te kijken hoe goed je pagina aansluit bij een bepaalde zoekterm is het toevoegen van minimaal een afbeelding ook een ranking factor. Google weet dat pagina’s met afbeeldingen beter scoren dan pagina’s zonder afbeeldingen en heeft er daarom voor gekozen om berichten met afbeelding hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Het verschil is niet super groot maar kan je pagina wel net die kleine voorsprong geven die hij nodig heeft om toch boven je concurrent te komen.
  • Meer social shares: Backlinko heef een vrij uitgebreid onderzoek gedaan naar social shares in combinatie met on page factoren. Bijvoorbeeld, hoe lang is de tekst en hoeveel social shares heeft de pagina daarmee gekregen maar ook hoeveel afbeeldingen zitten er in een pagina en is er een verband tussen het aantal afbeeldingen en het aantal keer dat de pagina op social media gedeeld is. Vooral infographics hebben een grote kans om op social media gedeeld te worden.
  • Visueel ingestelde lezers: Niet iedere lezer heeft een gigantische aandachtsspanne. Ook is niet iedere gebruiker op je website een ster in lezen. Voor deze gebruikers kunnen afbeeldingen, video’s en infographics een erg waardevolle bijdrage zijn. Het grootste gedeelte van de bezoekers op je website zal sowieso de koppen in je tekst lezen en de afbeeldingen bekijken. Als je koppen en afbeeldingen samen een goede samenvatting van de tekst geven kun je lezer makkelijker vasthouden en interesseren om de delen van je bericht die voor hem of haar van toepassing zijn te lezen.

Hoe zorg je dat je foto bij je artikel past

Het is niet altijd eenvoudig om een foto te vinden die perfect past bij de tekst die jij geschreven hebt. Er zijn een aantal mogelijkheden waardoor je meer opties krijgt bij het zoeken van een foto. Een foto hoeft niet perse een visuele weergave van je tekst te bevatten. Vaak is een gerelateerd onderwerp goed genoeg. Schrijf je bijvoorbeeld over “je bed opmaken” dan kun je eindeloos op zoek gaan naar een afbeelding die precies laat zien wat jij in je tekst vertelt. De kans dat je deze foto kunt vinden is niet zo groot. Je kunt in dit geval heel goed een foto toevoegen van een perfect opgemaakt bed, iemand die in een opgemaakt bed slaapt of een foto van een stapel beddengoed. Deze foto’s voegen ook waarde toe aan je tekst, misschien niet omdat ze een visuele weergave zijn maar wel omdat de lezer bij het snel doorkijken van je pagina ziet dat in de tekst waarschijnlijk zijn vraag beantwoord wordt. Hier onder een lijstje met tips voor het zoeken van foto’s met een gerelateerd onderwerp

  • Zoek naar foto’s die het eindresultaat weergeven
  • Bepaal het gevoel dat bij de tekst past (bijvoorbeeld futuristisch of schoon) en zoek daar een afbeelding bij
  • Zoek foto’s van een specifieke handeling die aansluit op de tekst
  • Kijk in Google afbeeldingen welke gerelateerde zoektermen er zijn

Zelf afbeeldingen maken

Soms is het zelfs met gerelateerde afbeeldingen niet te doen om een foto te vinden die bij de tekst past. In dat geval zul je zelf een foto moeten maken. Hier enkele tips hoe je aan beeldmateriaal kunt komen wanneer je alle beeldbanken al doorzocht hebt en niets hebt kunnen vinden

Maak screenshots waarin duidelijk wordt wat je doet. Wij doen dit redelijk vaak om technische tekst te verduidelijken. Zowel op windows alswel op mac kun je een schermafbeelding maken van een selectie van je scherm. Sla deze schermafbeelding op en zet deze vervolgens in je tekst. Let er wel op dat je niet een te groot deel van je scherm in een screenshot propt. Als je dat doet wordt de tekst namelijk onleesbaar. Voor de echte pro’s is het een goed idee om je schermafbeeldingsinstellingen op opslaan als JPG te zetten. Dit is een wat prettiger formaat voor je website.

Je kunt altijd gewoon een foto met je telefoon maken van het onderwerp waar jij beeldmateriaal bij zoekt. De kans is groot dat als jij over iets schrijft je er redelijk wat kennis van hebt en gewoon een foto met je telefoon kunt maken. Maak bij voorkeur een foto die horizontaal is (even je telefoon draaien dus) en check of er geen vette vingers op het lensje van je telefoon zitten. Zorg er ook voor dat je een lampje aanzet als het echt donker is. De flits van je telefoon kun je beter vermijden.

Vraag om foto’s. Als je echt zelf geen foto kunt produceren kun je altijd personen of bedrijven aanschrijven/bellen/mailen om een foto voor je te maken. Zeg waar je de foto voor gaat gebruiken en bied bijvoorbeeld aan om een linkje naar de maker van de foto in je tekst te zetten. Je zult verbaast staan hoeveel mensen hier voor open staan.

Afbeelding invoegen in je pagina

Wanneer je de perfecte afbeelding voor je tekst gevonden hebt moet je deze nog in je pagina zien te krijgen. In wordpress doe je dit door in de pagina die je aan het bewerken bent te klikken op “Media toevoegen”. Deze knop staat bovenaan je tekstvak.Media toevoegen in een wordpress pagina of bericht Zodra je er op klikt krijg je een popup te zien waar je foto’s heen kunt slepen. Zoek de foto’s op je computer en sleep ze in het vak.

Wanneer je je foto geupload hebt naar de mediabibliotheek (zo heet het scherm wat je voor je ziet) kun je de foto invoegen in het bericht. Je kunt nog enkele aanpassingen aan de foto doen door deze in het bericht te selecteren en op het potloodje te klikken. Als je op het podloodje klikt kun je de Alternatieve tekst invullen. Het is belangrijk om dit te doen omdat deze tekst google laat weten waar de afbeelding over gaat.

Beste afbeeldingsformaat voor je website

Om er voor te zorgen dat je website vlot de afbeeldingen laat zien is het belangrijk om hoge resolutie foto’s te vermijden. Een gemiddeld beeldscherm kan een foto van ongeveer 2 megapixels weergeven maar je foto zal er echt niet scherper uitzien als het heel veel meer dan dat is. Je kunt dit gelukkig in wordpress vrij eenvoudig automatiseren. Wij doen dit het liefst met WP Smush. Het programma verkleint en comprimeert foto’s die je upload automatisch waardoor je website nooit veel te grote foto’s zal inladen. in de instellingen van Smush vink je “automatic smush” aan bij alle afbeeldingsformaten. Alle afbeeldingsformaten zullen dan tijdens het uploaden gecomprimeerd worden. Ook de metadata (camera informatie in de foto) heb je voor het weergeven van foto’s op het web niet nodig. Je kunt dus “Strip my image metadata” ook aanzetten. Tot slot misschien wel de belangrijkste: “resize my full size images”. Hiermee zorg je ervoor dat foto’s nooit een maximale breedte of hoogte overschreiden. Heb jij dus een foto met een 20 of 30 megapixels geupload dan zal Smush deze automatisch verkleinen tot een formaat wat goed werkt op je website.

Afbeeldingen comprimeren in WordPress met WP Smush

Afbeelding bewerken in WordPress

WordPress geeft je de mogelijkheid om foto’s te bewerken. Hoewel er weinig opties bij het bewerken zitten kan dit wel handig zijn. Heb jij een foto geupload die gedraaid is? dan kun je dit in de afbeeldingen bewerker aanpassen. Ook kun je een foto bijsnijden met de crop tool. Je kunt alle opties vinden bij media –> Bibliotheek. Vervolgens klik je op de foto die je wilt aanpassen. De opties die je krijgt zijn:

  1. Wanneer je een selectie maakt over je foto kun je dat deel met de crop tool (1) uitsnijden
  2. Roteer de foto linksom
  3. Roteer de foto rechtsom
  4. Flip de foto vertikaal
  5. Flip de foto horizontaal
  6. Stap terug
  7. Stap vooruit

Vervolgens klik je op Opslaan en heb je je foto aangepast.

 

 

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken