SEO tekst schrijven tips

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Wat is een SEO artikel?

Een SEO artikel is een stuk tekst van substantiële lengte dat je schrijft voor je website. Het schrijven van artikelen van ongeveer 2000 woorden is één van de componenten die je aan je website kan toevoegen om vindbaarder te worden. Hoe meer SEO teksten je schrijft, hoe hoger je website in Google zal komen. SEO staat voor Search Engine Optimization, wat kort gezegd betekent dat je je website zo vormgeeft dat deze goed vindbaar is met zoekmachines zoals Google. In dit artikel geven we je tips hoe je een SEO tekst moet schrijven, en vind je een handige checklist waarmee je direct aan de slag kunt gaan.

Hoe dragen artikelen bij aan SEO?

Artikelen dragen bij aan SEO doordat je meer content op je website hebt waar mensen mogelijk naar zoeken. Het is dus in eerste plaats van belang dat de artikelen relevant zijn voor de product of dienst die je aanbiedt. In de artikelen kun je zoekwoorden verwerken en door deze in context te plaatsen, wordt de kans dat mensen iets Googlen en op jouw website terecht komen groter. Hoe meer antwoorden jij geeft op vragen die mensen aan Google stellen, hoe relevanter je website beschouwd wordt door de zoekmachine. Zorg er dus voor dat mensen alle mogelijke informatie met betrekking tot jouw product of dienst kunnen vinden op jouw website.

Wat zijn zoekwoorden?

Zoekwoorden zijn termen die mensen in de zoekbalk van Google invoeren om informatie te vergaren of antwoord te vinden op een vraag die ze hebben. Het is de bedoeling dat SEO artikelen zoekwoorden bevatten, zodat mensen die iets bepaalds zoeken naar jouw artikel geleid worden om antwoord te krijgen. ‘Zoekwoorden’ is een beetje een misleidende term omdat het impliceert dat het om losse woorden zou gaan, terwijl het ook langere termen of zelfs hele zinnen kunnen zijn. Losse woorden of een enkel woord zet tegenwoordig weinig zoden aan de dijk. Dit is om twee redenen.

Ten eerste omdat er veel concurrentie is, wat inhoudt dat er meerdere websites zijn die op één bepaald woord proberen te ranken. Hoge concurrentie betekent een kleinere kans om bovenaan te komen.

Ten tweede omdat de zoekintentie vaak niet duidelijk wordt uit één woord. Zoekintentie is precies wat het woord al zegt: met welke intentie vullen mensen bepaalde woorden in in de zoekbalk? Wat willen ze eigenlijk precies weten? Google wilt mensen zo snel mogelijk van het voor hen meest relevante antwoord voorzien. Dit betekent dat je content moet schrijven wat context geeft, zodat Google beter kan begrijpen welke artikelen relevant zijn en welke niet.

Een voorbeeld ter verduidelijking: je kan het zoekwoord ‘website’ verwerken, maar wat zegt dat eigenlijk? Willen mensen weten wat een website is, willen ze zelf een website maken of willen ze misschien een website laten maken? Wanneer je website de gericht is op mensen helpen hun eigen website te maken, dan is ‘zelf een website maken’, ‘eigen website’ of ‘website maken tool’ waarschijnlijk beter. Kort gezegd is de tip om een aantal langere (long-tail) zoekwoorden te gebruiken.

Waar vind ik zoekwoorden?

Je kan zoekwoorden vinden op https://neilpatel.com/nl/ubersuggest/. Bedenk woorden die mogelijk relevant zijn voor jouw dienst of product en voer ze in op ubersuggest. Je krijgt dan informatie te zien over hoe groot de concurrentie is op dat zoekwoord en wat verwante zoekwoorden zijn die mensen gebruiken. Concurrentie op zoekwoorden houdt in dat jij waarschijnlijk niet de enige bent die op dat exacte zoekwoord wilt ranken maar dat er meer websites zijn die dat zoekwoord in hun content verwerkt hebben. Wanneer de concurrentie erg hoog is, wordt de kans kleiner dat je met dat zoekwoord bovenaan in Google zal komen. Probeer de juiste balans te vinden tussen hoge concurrentie en zoekvolume. Het beste is om zoekwoorden te gebruiken die niet extreem hoge concurrentie hebben maar wel vaak gebruikt worden door mensen (= groot zoekvolume). Het is ook handig om te kijken naar de verwante zoekwoorden die ubersuggest je aanbiedt. Zo kan je synoniemen van een bepaald zoekwoord gebruiken waardoor je een groter bereik hebt met het onderwerp. Dit artikel over SEO artikelen bevat bijvoorbeeld niet alleen ‘SEO artikel schrijven’, maar ook ‘SEO tekst schrijven tips’ en ‘SEO teksten schrijven’.

Hoe schrijf ik een goed SEO artikel?

Nu weet je alles over wat een SEO artikel is, wat zoekwoorden zijn en hoe je zoekwoorden kan vinden. Je volgende vraag is vast hoe je dit in een vat giet zodat er daadwerkelijk wat bruikbaars op je website staat. Hier volgt het stappenplan:

  1. Begin met een mindmap maken. Je zet een onderwerp waarvan je denkt dat mensen het interessant zullen vinden en dat te maken heeft met jouw product of dienst in het midden. Daaromheen zet je alle subonderwerpen die met het hoofdonderwerp te maken hebben. Bedenk er een stuk of 5, het moet ten slotte een artikel worden van 2000+ woorden. Bijvoorbeeld: je hebt een website over sieraden en biedt daar je diensten als goudsmid aan. Waarschijnlijk vinden mensen ‘gouden sieraden’ interessant, dus dat wordt je hoofdonderwerp. Wat daaraan gerelateerd is, zijn de subonderwerpen ‘wat is goud?’, ‘waar wordt goud gevonden?’ of ‘waar komt goud vandaan?’, ‘welke verschillende soorten goud zijn er?’, ‘hoe kan je goud bewerken?’, ‘hoe maak je een sieraad van goud?’, ‘kun je goud met andere materialen combineren?’ etc.
  2. gerelateerde zoekopdrachten in googleVul je mindmap aan met informatie die je in de top 10 pagina’s op google op je onderwerp kunt vinden. Bekijk ook de gerelateerde zoekwoorden die Ubersuggest geeft en kijk vervolgens naar de gerelateerde zoekopdrachten die google aangeeft. Dit zijn zoekwoorden die google aan je weggeeft, waar op gezocht wordt en die gerelateerd zijn aan je onderwerp, makkelijker wordt het dus niet!
  3. Schrijf een een korte en krachtige titel (H1) met betrekking tot het hoofdonderwerp. Je titel bevat het hoofd zoekwoord, zoals eerder gezegd, en is niet langer dan 6 woorden.
  4. Maak een lijstje van tussenkopjes over de subonderwerpen die je hebt opgeschreven. Elk tussenkopje (H2/H3) bevat een subonderwerp (en dus een zoekwoord!)
  5. Vervolgens ga je de tussenkopjes invullen: schrijf 300-500 woorden per subonderwerp. Combineer verschillende bronnen, bijvoorbeeld websites, boeken of informatie die je door andere mensen verteld is. Je hoeft geen bronvermeldingen te doen, maar je moet wel opletten dat je geen tekst letterlijk van andere websites kopieert. Google bestraft ‘duplicated content’, wat betekent dat Google je website niet indexeert zodra het tekst bevat dat al op een andere website getoond wordt.
  6. Als laatste schrijf een korte samenvatting van je hele artikel en dat plaats je bovenaan, onder de titel. Dit is je inleiding en geeft in het kort weer waar het artikel over gaat. Deze inleiding van het artikel kan er voor zorgen dat jij de rich snippet wint. Je hoeft voor het winnen van de rich snippet niet eens het top 1 resultaat te zijn maar krijgt toch gemiddeld 8% van de klikken.

Checklist SEO artikel

  1. Zorg ervoor dat het zoekwoord waar je op wilt scoren zo vroeg mogelijk genoemd wordt in het artikel. Waarom? Omdat hoe eerder een zoekwoord voorkomt, hoe belangrijker deze is in de ogen van Google. Verkoop je bijvoorbeeld 2e hands mobiele telefoons, zet dan ‘2e hands mobiele telefoons’ in de titel van een van je artikelen.
  2. Meta omschrijving en titel voorbeeldVerwerk het zoekwoord in de meta-description. Meta-description is een stukje tekst van 120-155 karakters, waarin je een samenvatting geeft van je artikel. Je schrijft meta tekst om te overtuigen, dus let wel op dat het makkelijk leest.
  3. Zet het zoekwoord in de title-tag. De title-tag is de titel die je in de zoekresultaten wilt laten weergeven.
  4. Zorg voor een SEO-vriendelijke URL. Vergeet niet dat Google geen mens is en enkel codes verwerkt. Een URL is een code voor Google en deze moet dus niet te lang zijn, wil Google het kunnen lezen.
  5. Zet het zoekwoord in de koptekst, de zogeheten H1 tag. Hiervan kan je op elke pagina van je website maximaal 1 hebben. Google indexeert maar 1 H1 koptekst, dus meerdere plaatsen heeft geen zin. De H1 tag is wel heel belangrijk voor Google omdat Google met codes werkt en zoekwoorden in H1 als indicatief beschouwd voor de rest van het artikel.
  6. Verwerk het zoekwoord in de eerste zin of alinea van je artikel. Zorg er wel voor dat het artikel geen zoekwoordenspam wordt: de tekst moet goed leesbaar zijn voor bezoekers van je website.
  7. Zet het zoekwoord ook in overige tussenkopjes: H2 en H3. Gebruik eventueel synoniemen om de leesbaarheid te vergroten.

Waar op mijn site plaats ik SEO artikelen?

Wij hebben er zelf voor gekozen om een kennisbank aan te maken. Een kennisbank is een soort mini-wikipedia rondom jouw product of dienst. Daar verzamel je de SEO artikelen. Je kunt deze kennisbank onderverdelen in verschillende categorieën. Let er altijd goed op dat de structuur logisch is en dat artikelen binnen je site goed vindbaar zijn. Je kunt de artikelen natuurlijk ook gewoon als pagina’s aanmaken of als blog neerzetten. Het grote voordeel van WordPress en blogs is dat er vaak automatisch een archief pagina aangemaakt wordt waar alle artikelen die je publiceert automatisch netjes gearchiveerd worden.

Praktische tips voor het schrijven van SEO tekst

  • Verrijk je artikel met afbeeldingen, video’s, mp3’s etc. Google wordt er blij van als je de informatie op verschillende manieren aanbiedt. Iedereen is tenslotte anders, de één leest graag, de ander luistert of kijkt liever. Met media wordt je artikel relevanter.
  • Maak gebruik van interne links. Interne links zijn links binnen je eigen website, waarmee je op de ene pagina verwijst naar informatie op een andere pagina. Bijvoorbeeld op https://conversietopper.nl/ zie je op de homepage een 7-stappenplan. De eerste stap is een doelgroepanalyse. Doelgroepanalyse linkt naar een artikel dat gaat over wat een doelgroep is en hoe je deze bepaalt.
  • Maak gebruik van waardevolle externe links: je kan linkjes plaatsen naar andere websites die relevant zijn voor jouw onderwerp. In het artikel dat je nu leest staat bijvoorbeeld een link naar https://neilpatel.com/nl/ubersuggest/ voor zoekwoorden.
  • Lees je artikel hardop voor jezelf of aan iemand voor zodat je kunt checken of de tekst makkelijk leest. Leesbaarheid is essentieel voor SEO.
  • De makkelijkste manier is vaak niet de beste manier. Wil jij snel veel resultaat boeken dan zijn daar flink wat mogelijkheden voor. Je kunt bijvoorbeeld engelstalige artikelen vertalen, gastschrijvers vragen of content kopen. Niets is echter zo goed als een artikel wat je zelf geschreven hebt. Je bezoekers zullen langer op een goede pagina blijven hangen waardoor de pagina hoger in google zal komen.
  • Staat er een duidelijk antwoord op een bepaalde vraag? Dan maak je kans op een rich snippet in Google. Een rich snippet is een box die bovenaan de zoekopdracht verschijnt en geeft een stukje informatie uit je website direct weer in de zoekresultaten. Een rich snippet betekent altijd meer klikken naar je site!

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken