Conversietopper – Website laten maken

Sneller en efficienter webteksten schrijven

Gratis prijsopgave

Al jaren schrijf ik teksten voor verschillende websites. In de loop der jaren heb ik dit proces flink geoptimaliseerd. Een artikel van 2500 woorden deed ik vroeger dagen over. Nu schrijf ik (met behoud van de kwaliteit) deze artikelen in een paar uur.

Efficient hoogwaardige webteksten schrijven doe je door het copywriting proces in drie fases op te delen. Eerst doe je onderzoek naar de zoekintentie en concurrentie. Vervolgens schrijf je een outline van een artikel. Daarna vul je je artikel in met tekst. Zo hoef je niet 1 tekst van 2500 woorden te schrijven maar zijn het 10 kleine stukjes tekst.

Het stappenplan dat ik je in dit artikel geef zorgt er voor dat je vele malen efficienter kunt schrijven. Het zorgt er voor dat je 4 in plaats van 1 artikel kunt schrijven. Zo gaat je contentproductie door het dak!

Stappenplan efficient tekst schrijven

Efficient tekstschrijven doe je in drie stappen:

  1. Concurrentie en zoekintentie onderzoek. Het is belangrijk dat je weet wat de zoekintentie is voordat je begint met schrijven. De zoekintentie kan een artikel maken of breken. Als je bijvoorbeeld een artikel wil schrijven over “dweilen” Dan denk je misschien dat het relevant is om te schrijven over verschillende vloeren dweilen, Welke spullen je nodig hebt en hoe je een sopje maakt. Niets is minder waar. Als je wil scoren op “dweilen” moet je het hebben over de verschillende dweilen die je kunt kopen. De zoekintentie is een koopgerichte intentie. Met een informatief artikel ga je dus nooit op dit zoekterm scoren.
  2. Outline van een artikel schrijven. De outline van een artikel is simpelweg een overzicht van alle tussenkopjes. Je kijkt dus wat een logische volgorde is van je artikel. Hierbij zet je de belangrijkste informatie die een direct antwoord geven op je zoekvraag hoger in je artikel. Later in je artikel schrijf je over sub onderwerpen van je hoofdartikel.
  3. Tekst schrijven. Het uiteindelijke schrijven van het artikel is vrij weinig werk. Het is gewoon een invul oefening per tussenkopje.

Benodigde tijd: 3 uren.

SEO tekst van 2500 woorden schrijven

  1. Bepaal welk zoekterm je over wil gaan schrijven

    Ik heb een lijstje op mijn telefoon van onderwerpen waar ik over wil schrijven. Iedere keer dat ik denk “he, dit zou een leuk artikel onderwerp kunnen zijn” zet ik het op het lijstje. Dit zorgt er voor dat ik altijd een forse lijst met artikel onderwerp ideeen heb. Als ik ga beginnen met schrijven pak ik een onderwerp, kijk ik of het waarschijnlijk is dat er naar gezocht wordt en ga ik aan de slag.

  2. Bekijk de concurrentie

    Het lijkt misschien logisch om direct een lege pagina te openen en te beginnen met tikken, dat is echter niet de snelste manier. Stap 1 is kijken naar de concurrentie. De concurrentie bepaal je door te zoeken naar het hoofd onderwerp. Kijk naar de top 10 resultaten. Zijn het grote websites die bekend zijn? Denk aan linda, flair, een grote krant of een grote website die veel geschreven heeft over het onderwerp? Dan heb je best kans dat het lastig gaat worden om op het onderwerp te scoren.

    Verder bepaal je concurrentie aan de hand van de lengte en kwaliteit van de teksten die in de top 10 staan. Zijn het teksten die even snel in een uurtje geschreven zijn? 500-1000 woorden, geen plaatjes en lelijke opmaak? Dan heb je best kans dat je er boven kunt komen met een goed artikel.

  3. Bekijk de zoekintentie

    Controleer als je toch de concurrentie aan het bekijken bent ook direct hoe goed ze het antwoord op de zoekvraag geven. Dit is het aller belangrijkste voor een artikel. Als het antwoord op de zoekvraag lastig in het artikel te vinden is weet je dat je een goede kans hebt om boven dat artikel te komen.

    Kijk ook naar het type zoekresultaten. Zijn het informatieve artikelen? List type artikelen of zijn het juist webshops die bovenaan komen? Als jou artikel een andere vorm heeft dan de bovenste zoekresultaten is de kans groot dat je artikel niet aansluit bij de wens van de gebruiker die naar dat specifieke zoekwoord zoekt.

  4. Lees je in in het onderwerp

    Kijk kort welke informatie er is binnen het onderwerp. Kijk waar de concurrentie over schrijft en kijk een of twee youtube filmpjes over het onderwerp. Je kunt ook je zoekterm nog even in het engels zoeken. Vaak krijg je dan Amerikaanse websites te zien die wat uitgebreider zijn.

    Zorg dat je een goed beeld hebt van het onderwerp zodat je zometeen in 1 stuk door kan schrijven. Het is het makkelijkst om je artikel te tikken zonder dat je afgeleid bent.

  5. Controleer welke zoektermen nog meer relevant zijn

    Als je een artikel gaat schrijven kun je niet maar 1 onderwerp hebben en daar 2500 woorden over schrijven. Je hebt tussenkopjes nodig. Dit wordt ook wel de outline van een artikel genoemd.

    Er zijn een aantal mooie manieren om te zien hoe de outline van je artikel er uit moet zien. Eerst kijk ik altijd naar mijn zoekwoord in google. Als het bijvoorbeeld gaat over “webteksten schrijven” Dan zie ik dat de auto suggest van google gaat over het laten schrijven, tips, voorbeelden, cursussen en vacatures. Ik weet dat een vacature in mijn tekst niet relevant is, de rest kan ik wel gewoon gebruiken om tussenkopjes van te maken.

    Ook de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina zijn heel relevant. Hier zie ik bijvoorbeeld dat mensen op zoek zijn naar wat de eisen zijn, hoe je de inleiding schrijft en dat er ook mensen zijn die simpelweg willen weten wat een webtekst is.

  6. De outline schrijven

    Nu je weet welk onderwerp je over gaat schrijven en welke sub onderwerpen er relevant zijn ga je een outline schrijven. Stel ik zou een tekst schrijven over webteksten dan zou ik dit ongeveer zo doen:

    1. Webteksten schrijven
    2. Stappenplan webtekst schrijven
    3. Structuur van een webtekst
    4. Waar moet een webtekst aan voldoen
    5. Voorbeelden van webteksten
    6. Webtekst zelf schrijven of laten schrijven?
    7. Tips voor het schrijven van webteksten
    8. Veelgestelde vragen

    Als ik deze tekst echt zou gaan schrijven zou ik nog iets harder mijn best doen op deze outline maar ik denk dat het idee duidelijk is. Je kunt ook nog kijken welke onderwerpen de concurrerende pagina’s behandelen. Als deze onderwerpen voor je tekst relevant zijn kun je deze ook nog in je tekst opnemen.

  7. De tekst schrijven

    Nu is het eindelijk tijd om je tekst te gaan typen. Het voordeel van een goede outline en vooraf onderzoek doen is dat je nu aan een stuk je tekst kan typen. Als je een beetje vlot kan typen is je tekst na het doen van onderzoek en het schrijven van een outline in ongeveer 1 uur te schrijven. Zelf typ ik met ongeveer 70 woorden per minuut, dan is een tekst van 2500 woorden in 40 minuten af.

Hoe lang ben je bezig met een tekst schrijven?

Het bedenken van een onderwerp reken ik nooit mee met het schrijven van de tekst, dit doe ik namelijk gewoon tussendoor. Zodra ik ergens aan denk zet ik het op een lijstje. Dit lijstje pak ik er bij zodra ik ga beginnen met tikken.

Vervolgens kijk ik naar de concurrentie en de zoekintentie. Dit duurt meestal 15 minuten. In deze tijd heb ik de top 10 zoekresultaten doorgenomen en heb ik een globaal idee waar er binnen het onderwerp over geschreven wordt. Ook weet ik wie er over schrijft en hoe de kwaliteit van de concurrerende teksten is.

Als ik nog onvoldoende van het onderwerp af weet ga ik het onderwerp onderzoeken. Dit doe ik meestal in 1 uur. Ik lees/scan de top 10 resultaten in google door, kijk 1 of 2 uitleg filmpjes over het onderwerp op youtube en zoek het onderwerp ook even in het engels om te kijken of daar nog relevante informatie bij te vinden is. Zo heb ik in 1 uur een goed beeld van het onderwerp en zit mijn hoofd vol met informatie waar ik over kan schrijven.

Dan is het tijd om de outline te schrijven. Dit duurt meestal 15 minuten. Ik kijk wat Google auto suggest aangeeft, kijk naar de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina en soms pak ik nog answerthepublic er bij als ik onvoldoende input vind via google. Let wel op, als je niet voldoende suggesties krijgt bij je zoekterm dan is de kans groot dat je zoekterm te specifiek is en er onvoldoende zoekvolume is.

Het daadwerkelijke schrijven van de tekst kost mij meestal 1 uur. In 15 minuten schrijf ik de introductie en begin ik aan de eerste tussenkop. Na 30 minuten heb ik het grootste gedeelte van de tekst staan. (Op dit moment ben ik bijvoorbeeld 30 minuten bezig, zit ik op 1440 woorden en hoef ik nog maar 4 kopjes te tikken). Vervolgens neem ik nog 20-30 minuten de tijd om de overige tussenkopjes van tekst te voorzien.

Het artikel publiceren doe ik in 30 minuten. Ik zoek of maak relevante afbeeldingen bij het artikel. In mijn geval is dat makkelijk omdat ik over online zaken schrijf. Meestal gaat het om screenshots. Bij andere websites die ik heb maak ik de foto’s vaak vooraf tijdens de onderzoeksfase. Ik maak de tekst makkelijk scanbaar door delen dikgedrukt te maken of in lijstjes te zetten. Ook zet ik minimaal elke 500 woorden een afbeelding in de tekst en schrijf ik een meta description en titel. Ik check nog een keer of ik daadwerkelijk goed antwoord op de zoekvraag gegeven heb en publiceer dan het artikel.

Al met al ben je 3 uur bezig met het schrijven van een seo tekst, er vanuit gaande dat je 1 uur onderzoek moet doen. Soms is het echter nodig om meer onderzoek te doen, wil je data verzamelen of heb je echt geen idee wat de inhoud van je artikel moet zijn. In zulke gevallen gun ik mijzelf 1 uur extra tijd voor het schrijven en gun ik mijzelf 3 uur de tijd om het onderwerp te onderzoeken. In totaal kom ik dan op 6 uur voor een artikel.

Een SEO proof tekst schrijven

Als je bovenstaande methode aanhoud is je tekst eigenlijk al seo proof. Het belangrijkste is dat je er op let dat je goed kijkt naar de zoekintentie. Als jij een artikel schrijft dat net geen antwoord geeft op de zoekvraag dan zal dit artikel nooit scoren.

Helemaal 100% zeker ben je natuurlijk nooit, daarom kijk ik na 1 jaar altijd welke posities de tekst heeft in de zoekresultaten. Ik gebruik hier Google Search Console voor. Dit kun je filteren op een bepaald zoekwoord of op een bepaalde pagina. Zo zie je hoe je artikel door de maanden heen gepresteerd heeft.

Als een artikel het goed doet laat ik het voor wat het is. Doet een artikel het niet goed dan update ik het of schrijf ik een ander artikel en verwijder ik de oude. Eventueel kun je het oude artikel nog doorverwijzen naar het nieuwe artikel.

Zelf schrijven of laten schrijven?

Heel vaak krijg ik de mededeling dat mensen geen tijd of zin hebben om een artikel te schrijven. Ze vragen dan of ik het voor ze kan doen. Uiteraard is dat geen probleem. Je kunt bij mij gewoon artikelen bestellen voor 100 euro per stuk.

Toch is het laten schrijven van een artikel niet altijd de beste manier. In principe zou ik je willen aanraden om de eerste 30 artikelen zelf te schrijven. Dit heeft een paar redenen:

  • Als je zelf schrijft ontwikkel je je eigen stijl. Dit zorgt er voor dat je lezers betrokkener zijn bij je teksten.
  • Zelf de eerste artikelen schrijven zorgt er voor dat je de kwaliteit van teksten die je hebt laten schrijven beter kunt beoordelen.
  • Zelf teksten schrijven zorgt voor autoriteit. Je hebt online autoriteit nodig om te kunnen scoren. Dit heeft met EAT te maken. Wil je daar meer over weten, check dan dit artikel.
  • Jij bent de expert binnen je vakgebied. Een copywriter kan zich wel inlezen maar heeft niet dezelfde ervaring. Over het algemeen zijn teksten die je zelf schrijft beter omdat ze een hogere informatiedichtheid hebben. Later meer teksten toevoegen die van iets mindere kwaliteit zijn is prima omdat je dan al voldoende topic autoriteit hebt om je lagere kwaliteit artikelen op te laten meeliften.

Wil je toch je hele website laten uitbesteden dan kan dat natuurlijk. Als je niet in een onwijs competatieve niche zit kan het best een goede strategie zijn. Voor 3000 euro heb je al 30 artikelen. Met deze 30 artikelen kun je tussen de 2000 en 10000 bezoekers binnen halen. Soms is dat meer dan voldoende om een bedrijf op te laten draaien.

Je kunt hier contact opnemen als je teksten wil laten schrijven

Tips voor het schrijven van webteksten

  1. Kijk of dicteren iets voor je is. Je spreekt veel sneller dan je kunt schrijven. Tegenwoordig is de dicteer functie op je mac of in Google docs vrij goed. Als je echt rap een tekst wil maken en al weet waar je het over wil hebben dan is dicteren een prima oplossing.
  2. Maak een video en stuur deze naar een copywriter. Het maken van een video kost vaak 10 minuten. In 10 minuten heb je voldoende informatie gegeven om een artikel van 2500 woorden er van te laten schrijven.
  3. Zorg dat je de taak opdeelt in secties. Het is veel makkelijker om 10 stukjes van 250 woorden te schrijven dan om 1 stuk van 2500 woorden te schrijven.
  4. Het is niet altijd nodig om gigantisch lange teksten te schrijven.
  5. Neem kort de tijd om te kijken naar je permalink, meta titel en meta description. Vul ook direct de uitgelichte afbeelding en samenvatting in. Dit is 5 minuten werk maar kan er net voor zorgen dat je tekst goed genoeg is om wel een goede positie te halen.
  6. Laat je tekst eens door iemand anders lezen. Vaak weet je zelf wel wat je probeert te vertellen maar kunnen anderen het er helemaal niet uit halen. Probeer brede feedback te krijgen zoals “duidelijker antwoord geven” of “minder jargon gebruiken”. Dat is feedback waar je wat aan hebt. Zinsconstructies of taal en spelfouten kun je er vaak zelf ook nog wel uit halen als je het nog een keer door zou lezen.

Veelgestelde vragen

Hoe schrijf je sneller een tekst?

Zorg dat je weet waar je over gaat schrijven, maak een outline en schrijf vervolgens per tussenkopje. Door deze verdeling aan te houden gaat het schrijven van een tekst veel sneller.

Hoe lang duurt het schrijven van een webtekst?

De teksten op mijn website zijn rond de 2500 woorden. Het is goed haalbaar om zo’n tekst in 3 uur te schrijven. De tekst die je op deze pagina leest heeft 2453 woorden en is in 1 uur en 33 minuten geschreven.

Kun je een tekst beter zelf schrijven of laten schrijven?

Het is altijd beter om een tekst zelf te schrijven. Met de stappen in dit artikel is dat ook goed te doen. Zelf heb je nu eenmaal veel meer kennis van je materie en ben je er waarschijnlijk zo doorheen.

Gratis prijsopgave

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken