Stappenplan WordPress website maken

Gratis prijsopgave

Ruim 10 jaar geleden begonnen wij met onze eerste websites maken, de afgelopen jaren hebben we flink wat kennis vergaard die we graag delen. In dit artikel lees je hoe je een WordPress website installeert en hoe je vervolgens een website in WordPress maakt. Ook leer je waar je op moet letten als je je website wil laten groeien wat bezoekersaantallen betreft en geven we je tips om je site succesvol te maken. 

Wat is WordPress?

Wat is WordPress? WordPress is een online, open source website creatie tool geschreven in PHP. Maar in non-geek taal, het is waarschijnlijk het eenvoudigste en meest krachtige blogging en website content management systeem (of CMS) dat vandaag de dag bestaat. WordPress is relatief eenvoudig te leren, ook voor mensen die niet de intentie hebben om code te schrijven. Een van de voordelen van WordPress is dat het gratis is en heel veel kan. Omdat het het meest gebruikte CMS ter wereld is zijn er ook voor alle problemen waar je mogelijkerwijs tegenaan kunt lopen oplossingen. WordPress installeer je op je website waardoor je altijd op iedere computer op je website kunt inloggen en aan je website kunt werken. Het maken van een WordPress website is voor iedereen die basis computer kennis en kunde heeft haalbaar. Wij bouwen al onze websites met WordPress en gebruiken een builder die Elementor heet en doen dit al jaren. Graag leggen we je dan ook uit hoe jij ook een WordPress website kunt maken. 

Wat heb je nodig om een WordPress site te installeren?

Je site komt niet uit de lucht vallen. Voordat jij een site live hebt staan moet je eerst een Domeinnaam uitzoeken. We raden je aan te gaan voor een merknaam of een hoofd onderwerp van je site terug te laten komen. Als je onze naam als voorbeeld gebruikt zie je dat we beide hebben. We zijn conversie specialisten dus hebben we zowel het bedrijf alswel de site Conversietopper.nl genoemt. Hoeveel dit nog helpt bij het verkopen van websites is maar zeer de vraag. In veel gevallen kan een zoekwoord in de domeinnaam echter een flinke voorsprong geven. Met dezelfde kwaliteit content kun jij boven je concurrent staan in Google wanneer je je zoekwoord als url hebt. Denk ook eens na over een zoekwoord-locatie combinatie zoals Websitebouwer-leiden.nl of bijvoorbeeld een zoekwoord-type bedrijf combinatie zoals sloop-concurrent.nl. Dergelijke domeinnamen maken het leven makkelijker als het om zoekmachineoptimalisatie gaat en zijn ook goed te onthouden. Domeinnamen registreren kun je bij een hosting provider doen. De kosten van het registreren van een domeinnaam liggen zo rond de 2-10 euro.

Wil je direct je domeinnaam registreren dan kun je dat doen via de Neostrada domeinregistratie pagina. De prijzen voor gangbare extenties (.nl, .com en .eu) liggen tussen de 1,95 en 8,99. Soms zijn er acties dus het loont altijd om zelf de prijs even te checken. 

Naast de naam heb je ook hosting nodig voor je website. De domeinnaam is eigenlijk een snelkoppeling naar een plek op de server waar je de nodige informatie vanaf haalt. Vaak kun je de hosting direct bij het registreren van je domeinnaam aanschaffen. Er zijn verschillende pakketten beschikbaar maar een pakket met 5gb ruimte is vaak meer dan genoeg voor een eenvoudige website. Simpele hosting kost 3-15 euro per maand. Kijk als je hosting providers aan het vergelijken bent meteen even of ze een one click install van WordPress hebben. Het handmatig installeren van WordPress is best te doen maar kost wel flink meer moeite dan in een klik de boel online hebben staan.

WordPress installeren op je domein

Om je website te kunnen maken moet je eerst WordPress op je website installeren. Veel hosting providers hebben de mogelijkheid om een one click install te doen van WordPress, check even bij je provider of dat bij jouw hosting provider ook het geval is want dat scheelt je een hoop hoofdpijn.

Installeren via Cpanel
Wij hosten al onze websites bij Neostrada. Wij hebben flink wat hosting providers vergeleken en deze partij was voor ons het meest geschikt. Mede dankzij de Cpanel integratie. Wanneer je een hosting partij met Cpanel integratie gevonden hebt kun je daarin inloggen via Cpanel.DOMEINNAAM.NL. Vervolgens vul je je inloggegevens in die je op de mail gekregen hebt en ben je ingelogd in het systeem. Het eerste dat wij altijd doen is een SSL certificaat installeren. In Cpanel kan dit direct via Lets Encrypt gedaan worden. Zodra je het ssl certificaat hebt (dit duurt meestal ongeveer 1 minuut) kun je in je cpanel helemaal beneden de optie “WordPress” aanklikken onder het kopje Softaculous apps installer. De installer maakt het installeren van WordPress vrij eenvoudig. Je klikt op “install now” en vervolgens krijg je wat opties. Heb je je SSL certificaat al geinstalleerd dan kies je bij het protocol altijd https, je selecteerd je domein en “in directory haal of maak je leeg. Vaak staat hier standaard “wp” in. Haal dit weg, doe je dat niet dan zal je website altijd website.nl/wp/pagina laten zien, in de meeste gevallen niet de bedoeling. Denk goed na over je site name en site description. Deze zijn belangrijk omdat Google hierdoor begrijpt waar je site over gaat. Multisite kan uit blijven staan (WPMU) en je username en password kun je zelf kiezen. Vul een admin mail adres in die je daadwerkelijk bezit want als je je wachtwoord van WordPress kwijtraakt is je admin email ongeveer je laatste redmiddel. Language op Nederlands schijnt te helpen bij de indexering en wij vinken ook altijd de Classic editor in de plugin settings aan. Als je dat niet doet kun je later altijd nog de Classic editor plugin downloaden. De advanced options laat je lekker staan en als je wil kun je vast een thema installeren. Doe je dat niet dan wordt het standaard WordPress thema geinstalleerd.
Wanneer de installatie voltooid is kun je naar domeinnaam.nl/wp-admin gaan. Daar log je in met je inloggegevens. Is dit alles gelukt dan kun je verder met een thema of builder kiezen en hoef je de installeren via ftp informatie niet te lezen. 
 

Installeren via FTP
Mocht je een hosting provider hebben waar je geen installatie in een klik kunt doen dan is het vaak verstandig om te kijken of je hostingprovider wel een FAQ heeft waar in staat hoe je op het specifieke hosting platform WordPress kan installeren. Mocht dit er ook niet zijn dan is het misschien een idee om over te stappen naar een fatsoenlijke hosting provider of je kunt onderstaande stappen ondernemen (let op, enige technische kennis is vereist, liever een voorbeeld met plaatjes? kijk dan hier):

  • Download en unzip het WordPress pakket als je dat nog niet hebt gedaan.
  • Maak een database aan voor WordPress op je server, evenals een MySQL (of MariaDB) database die alle rechten heeft om het te openen en te wijzigen.
  • Upload de WordPress-bestanden naar de gewenste locatie op je webserver:
  • Als je WordPress wilt integreren in de root van je domein (bijv. http://voorbeeld.nl/), verplaats of upload alle inhoud van de uitgepakte WordPress directory (met uitzondering van de WordPress directory zelf) naar de root directory van je webserver.
  • Als je WordPress-installatie in een eigen subdirectory op je website (bijv. http://voorbeeld.nl/blog/) wilt hebben, maak dan de blogdirectory op je server aan en upload de inhoud van het uitgepakte WordPress-pakket naar de directory via FTP.
  • Opmerking: Als je FTP-client een optie heeft om bestandsnamen te converteren naar kleine letters, zorg er dan voor dat deze is uitgeschakeld.
  • Voer het WordPress installatiescript uit door toegang te krijgen tot de URL in een webbrowser. Dit zou de URL moeten zijn waar je de WordPress-bestanden hebt geüpload.
  • Als je WordPress in de hoofdmap hebt geïnstalleerd, gaat je naar: http://voorbeeld.nl/wp-admin/install.php
  • Als je WordPress hebt geïnstalleerd in een eigen subdirectory genaamd blog, bijvoorbeeld, dan moet je naar http://voorbeeld.nl/blog/wp-admin/install.php gaan.

Een thema of builder kiezen

Wanneer je WordPress op je website hebt geinstalleerd kun je eindelijk inloggen en aan de slag gaan. Vanaf nu begint het leuke gedeelte maar eerst zul je een keuze moeten maken uit een thema of een builder. Beide hebben voor en nadelen en van beide varianten zijn zowel betaalde als wel gratis versies beschikbaar. Zelf werken wij met een builder, namelijk Elementor omdat dit wat meer vrijheid geeft in het design. We zullen de voor en nadelen even op een rijtje zetten voor je:

Wat is een WordPress thema:
Een thema in WordPress is een verzameling style sheets die er voor zorgen dat de content die jij op je website plaatst op een bepaalde manier weergegeven wordt. Dit gaat een stuk verder dan alleen het lettertype en het formaat van je titels, sommige thema’s transformeren je website en kunnen in sommige gevallen zelfs extra functionaliteiten aanbieden. Een thema zorgt ook voor de weergave van de header en footer, het gedeelte waar de menu balk in staat. Het thema bepaald dus voor een groot deel hoe je website er uiteindelijk uit ziet. 

Enkele voordelen van een WordPress thema:

  1. Je website ziet er snel goed uit
  2. Het is eenvoudig om een thema te installeren
  3. Je hoeft niet zelf na te denken over het design
  4. Kan extra functionaliteiten toevoegen
  5. Vaak kunnen de kleuren en lettertypes relatief eenvoudig aangepast worden

Nadelen van een WordPress thema

  1. Het design (behalve de kleuren en lettertypes) is niet aan te passen
  2. Je zit vast aan de functionaliteiten van het thema
  3. Als je een ander thema installeert gaan er vaak dingen stuk in je site
  4.  Sommige thema’s maken de site onnodig langzaam
  5. Het beheer is niet altijd even eenvoudig
  6. De meeste fatsoenlijke thema’s zijn niet gratis
Wat is een WordPress builder:
Het alternatief voor een WordPress thema is een builder. Een builder stelt de eigenaar van de website in staat om de site helemaal zelf te ontwerpen. In veel builders kunnen ook de header en footer van de site aangepast worden zodat je je site helemaal 100% naar wens kunt maken. Er zijn verschillende builders beschikbaar. WordPress heeft ook zijn eigen builder maar die staat op het moment van schrijven nog in de kinderschoenen en wordt door de community nog niet erg gewaardeerd. De populairste builders van dit moment zijn: Beaver builder, Divi, Elementor, Visual Composer, Themify en Page builder by SiteOrigin. Iedere builder heeft zijn eigen set met voordelen, nadelen en unieke features.
 
Voordelen van een WordPress Builder
  1. Alles is aan te passen, je hebt dus volledige controle over hoe je website er uit komt te zien.
  2. Weinig tot geen kennis van HTML, CSS en Javascript of andere website code nodig
  3. Vaak zijn er templates beschikbaar van waaruit je kunt beginnen met het maken van je site
  4. Je kunt naar hartelust je site laten groeien met bijvoorbeeld een webshop en ook deze helemaal zelf ontwerpen

Nadelen van een WordPress Builder

  1. Het kost meer tijd dan een plugin installeren
  2. De meeste builders zijn niet gratis
  3. Er is meer kennis nodig en een flinke leercurve voordat je echt door hebt hoe het maken van een website werkt
 

Plugins installeren

Wanneer je de keuze gemaakt hebt voor een thema of builder is het verstandig om een aantal plugins alvast te installeren. Het is niet verstandig om heel veel plugins in je website te zetten, je website wordt hier langzaam en storingsgevoelig van. Er zijn echter wel een flink aantal plugins die helpen je site sneller, en beter indexeerbaar te maken. Hieronder een overzicht van de plugins die wij standaard installeren en waarom we specifiek deze plugins gebruiken.

  1. Yoast. Dit is een plugin waarmee je eenvoudig seo titels en meta descriptions kunt schrijven. Dit zijn de voorvertoningstekstjes die je in Google te zien krijgt wanneer je een zoekopdracht doet. Yoast doet achter de schermen nog veel meer en kan ook gekoppeld worden aan Search console. Als je dat doet wordt je op de hoogte gehouden van pagina’s die problemen geven (bijvoorbeeld 404’s). Ook maakt Yoast automatisch een sitemap aan en verzend de plugin updates naar Search console zodat je website continu indexering aanvraagt. 
  2. Elementor & Elementor pro. Zoals eerder aangegeven zijn wij behoorlijk fan van builders. We gebruiken de builder zowel om een eigen thema te bouwen alswel voor het maken van pagina’s. 
  3. Google Analytics Dashboard for WP. Deze Google Analytics plugin geeft de mogelijkheid om Analytics en WordPress te koppelen. Je zet eenvoudig je trackingscode in de plugin waarna je in Google Analytics kunt zien hoeveel bezoekers er op je site komen. Ook kun je zien wat de bezoekers doen en kun je je site optimaliseren met de data uit het programma. Het voordeel van de plugin is dat je op verschillende plekken in WordPress de mogelijkheid krijgt om statistieken van een specifieke pagina direct te bekijken. Ook krijg je in je WordPress dashboard een overzicht van je website prestaties.
  4. Klassieke editor. Deze plugin tovert de klassieke WordPress pagina en berichten editor terug. Vooral voor berichten is dit fijn. De originele editor (WYSIWYG editor) vinden wij veel fijner werken dan de nieuwe builder die standaard in WordPress zit. Wanneer we toch een builder voor de pagina nodig hebben maken we er een Elementor pagina van. 
  5. Smush. Afbeeldingen op websites zorgen voor de grootste laadtijden. Om de afbeeldingen zo compact mogelijk in de website te krijgen installeren we Smush. Het programma verkleint en comprimeert afbeeldingen waardoor deze nog maar een fractie van de originele grootte hebben. Fijn voor je website snelheid dus. 
  6. Seo auto linker. We gebruiken de auto linker om woorden te koppelen aan bepaalde pagina’s. Niet de aller netste manier om dit te doen want een handmatig linkje is toch altijd beter maar wanneer je van plan bent een flinke kennisbank te produceren misschien wel de enige haalbare manier. Let wel op dat de plugin je website niet stuk maakt. Vooral bij builders en thema’s die van shortcodes aan elkaar hangen wil de plugin nog wel eens dingen stuk maken. 
  7. Contact form 7. Heb jij een thema waarin contactformulieren niet standaard inbegrepen zijn dan is contact form 7 een goede oplossing. De plugin maakt het mogelijk om eenvoudig contactformulieren te maken. Gebruik je Elementor of een andere builder dan zit de contactformulieren optie daar waarschijnlijk al in. 
De plugins kun je eenvoudig installeren via de backend van WordPress. Ga naar Plugins –> Nieuwe plugin en vul vervolgens de naam van de plugin in. Zoek de juiste plugin en klik op download. Als de plugin gedownload is druk je op activeren om de plugin live te zetten.

De basis instellingen

Pagina's maken

Om te beginnen maak je je eerste pagina aan. Meestal de Homepage. Bij pagina’s klik je op Nieuwe pagina en deze geef je een kekke naam waarin je in een paar woorden aan gebruikers laat zien wat ze op je homepage kunnen verwachten. Druk je op publiceren dan staat de pagina in je website. Een pagina maken is niet ingewikkeld, is het gelukt? Prachtig, niet? check de pagina Hoe maak je een pagina in wordpress.

Instellingen

Voordat je aan de slag kunt met het fabriceren van een forse hoeveelheid content is het verstandig om alle instellingen even door te lopen. Deze instellingen kun je namelijk later nog wel aanpassen maar als je het een keer goed zet hoef je je er nooit meer zorgen over te maken. Wanneer je in je website bent ingelogd zie je links in de balk de instellingen verschijnen. Heb je nog geen sitetitel en ondertitel geschreven dan is dit het moment om dat te doen onder het kopje algemeen. Ook kun je hier je website taal eventueel wijzigen en de tijdzone instellen. De tijdzone voor nederland is “UTC+1”.

Bij het kopje “lezen” kun je instellen welke pagina je berichten overzicht laat zien en welke pagina je home pagina is. om dit te doen vink je aan dat je homepagina een statische pagina toont en vervolgens selecteer je je homepage. 

Homepage instellen WordPress

Voor berichten kun je bij “discussie” een hoop dingen instellen. Wij zetten de reacties meestal uit, we zijn tenslotte geen forum, daar hebben we onze facebook groep voor. Bij reactie instellinken –> Standaard berichtinstellingen vink je “Sta toe dat bezoekers kunnen reageren op nieuwe artikelen” uit als je reacties uit wil zetten. 

Bij de Permalinks kun je de url structuur van je site wijzigen. Het is verstandig om hier nu vast over na te denken omdat je veel 404 pagina’s zult krijgen (niet bestaande pagina’s waar een gebruiker naar doorverwezen is via een oude link). Wij kiezen er meestal voor de berichtnaam in de url te zetten. Je url’s worden dan website.nl/voorbeeld-bericht/.

Volgens de GDPR of in het nederlands de AVG is het verplicht om een privacy policy op te zetten. Voorbeeld privacy policy’s zijn overal op het web te vinden, ook voor specifieke branches. Het is verstandig om een privacy policy pagina aan te maken en deze bij instellingen –> Privacy als privacybeleidspagina in te stellen. 

 

Menu instellingen

Je menu dat bovenin de pagina staat kun je maken bij weergave –> Menu’s. Geef je menu een naam (bijvoorbeeld “menu bovenkant website”) zodat je later als je meerdere menu’s hebt gemaakt weet welk menu waar staat. Vervolgens selecteer je pagina’s die je in dat menu zou willen opnemen. Je kunt ook subkopjes aanmaken, wil je bijvoorbeeld een over ons pagina met daar onder “over mij”, “over het bedrijf” en “onze visie” dan kun je een aangepaste link maken. Heb je geen overzichtspagina dan zet je bij url alleen #. Een hekje zorgt er voor dat het menu item niet klikbaar is. Bij linktekst zet je vervolgens “over ons” en dan voeg je het aangepaste linkje toe aan je menustructuur. Je sleept de menu items van boven naar beneden om ze op een andere plek te zetten. Als je de menu items die onder het kopje “over ons” vallen toevoegt kun je ze onder het kopje slepen en dan vervolgens naar rechts slepen. Je zult zien dat ze inspringen. Kopjes die inspringen zullen als dropdown in het menu komen. 

De optie “Automatisch hoofdniveau-pagina’s aan dit menu toevoegen” zorgt er voor dat je net gepubliceerde nieuwe pagina’s automatisch toegevoegd worden in het menu.

Content schrijven

Wanneer je je thema of builder en plugins live hebt staan wordt het tijd om je website van content te voorzien. Het is belangrijk om te bepalen welke pagina’s er in je site moeten komen. Een aantal pagina’s heb je standaard nodig. Denk bijvoorbeeld aan een homepage, blog overzicht en een contact pagina. Welke pagina’s je website verder nodig heeft is helemaal aan jouw. Is het de bedoeling om verkeer naar je website te halen dan adviseren we om van je Blog overzicht een kennisbank te maken. Kennisbank artikelen met 2000-2500 woorden per stuk zijn vaak de pagina’s waarmee je het meeste verkeer via Google naar je site kunt halen. Google is eigenlijk meer een antwoordenmachine dan een zoekmachine, Geeft jouw pagina over een bepaald onderwerp het beste antwoord dan is de kans dus vrij groot dat je bovenaan de zoekresultaten zult verschijnen. Op de pagina Kennisbank maken leer je hoe je je onderwerpen moet kiezen. Benieuwd hoe je je tekst moet schrijven? Check dan de pagina SEO teksten schrijven.

Een aantal tips om je op weg te helpen met je content:

  • Schrijf in het begin teksten die een specifieke zoekvraag beantwoorden, zo kun je bij Google wat vertrouwen kweken. Als jij laat zien dat je op kleine onderwerpen een groots antwoord kan geven zal Google je een kans geven bij grotere keywords. Ga je meteen voor grote vage zoekopdrachten dan zul je waarschijnlijk geen verkeer naar je site krijgen.
  • Voeg afbeeldingen toe aan je tekst en werk met voldoende tussenkopjes en dikgedrukte zinnen. Zo maak je het de lezer van je stukken makkelijker en zal deze langer op je pagina blijven en meer interactie met de website vertonen. 
  • Check voordat je gaat schrijven op een bepaald onderwerp of er uberhoupt zoekvolume is. Je kunt dit doen in de gratis keyword research tool van Neil Pattel 
  • Schrijf om te beginnen 30 artikelen. De eerste 10 artikelen gaan over specifieke vragen die mensen in Google stellen, deze vragen kun je vaak in 1500 woorden beantwoorden. Vervolgens schrijf je 10 artikelen die linkbaar zijn. Voorbeelden zijn posts als “10 tips voor ONDERWERP” of “Dit is hoe je ONDERWERP succesvol doet”. Denk aan wat je op Facebook voorbij ziet komen. Lijstjes en tips doen het vaak goed. Ook kleine onderzoekjes met specifieke data die je zelf verzameld hebt kunnen een goede bijdrage leveren. Wees creatief in deze posts, anders zal niemand naar je linken. De laatste 10 posts zijn langer en gaan over iets algemenere zoekwoorden, bij ons is dit artikel daar een goed voorbeeld van. Om te weten hoe je een WordPress site maakt wil je graag een artikel lezen van substantiele lengte omdat het ook een fors onderwerp is. 

Overige belangrijke zaken

Wil jij een succesvolle website? Begin dan met het schrijven van goede content. SEO, een goed design, linkbuilding en overige optimalisaties zijn pas echt belangrijk als je website veel goede content heeft. Content is de nummer 1 ranking factor, dit is altijd al zo geweest en zal ook nog wel even zo blijven. Daarbij heb jij op de achtergrond natuurlijk allerlei plugins draaien die hard werken aan je seo. Hierdoor kun jij je gewoon richten op kwalitatieve content. 

Wil je dat je website goed gevonden kan worden in Google dan zijn er nog een aantal stappen die je moet zetten. Belangrijk is dat je Google my business goed ingesteld hebt. Hoe je dit doet is te lezen op onze pagina Alles over Google mijn bedrijf. Verder is Search console de manier om Google te laten weten dat je website bestaat. Ook is eerder gezegd dat je Google Analytics kunt gebruiken om gebruikersgedrag en paginastatistieken te analyseren. Hoe je dit instelt is te lezen op de pagina Eenvoudig Google Analytics installeren op WordPress. Wanneer je dit gedaan hebt kun je je XML sitemap die via de Yoast seo plugin automatisch gemaakt wordt indienen bij Search console. Zo krijgt Google een melding wanneer jij weer een nieuwe pagina gepubliceerd hebt. 

Verder moet je er goed op letten dat het maken van een website vrij veel tijd kost. Alleen al het schrijven van deze tekst waar jij nu van aan het genieten bent heeft ons ruim 20 uur gekost. Je zult ook niet snel resultaat zien. Het duurt gemiddeld 25 weken voordat je pagina goed geindexeerd is en verkeer naar je website zal halen. Dit is het echter meer dan waard. Heb jij de beste pagina op een bepaald onderwerp dan kun je gratis bezoekers naar je site halen die daar interesse in hebben. Ook jij bent waarschijnlijk op deze manier bij ons gekomen en misschien heb jij in de toekomst wel hulp van ons nodig en laat je door ons een website maken 😉

Gratis prijsopgave

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken