Techniek, Autoriteit en Content Implementeren voor SEO

Gratis prijsopgave

Binnen Zoekmachine optimalisatie (SEO) worden drie pijlers beschreven. Techniek, autoriteit en content. Een vraag die vaak voorbij komt is: Wat moet ik voor iedere pijler doen.

Precies deze vraag heb ik in mijn scriptie over zoekmachine optimalisatie factoren beantwoord. Ik ben op zoek gegaan naar de gouden formule van zoekmachine optimalisatie door een data analyse te doen. In deze data analyse zijn duizenden sites met elkaar vergeleken om de voorspellende factoren van de positie op een bepaald zoekwoord te vinden. 

In het artikel lees je hoe je Techniek, Autoriteit en Content voor je kunt laten werken om hoger in zoekmachines te scoren. Ook wordt een model voor zoekmachine optimalisatie besproken dat kan helpen bij het begrijpen van een zoekmachine en aanknopingspunten geeft voor optimalisatie.

Het is interessant om te zien dat de drie eerder genoemde pijlers allemaal bijdragen aan een betere positie in de zoekmachine. Onderdelen uit de pijlers content, techniek en autoriteit die ook in het conceptueel model aan bod komen hebben allemaal een andere hoeveelheid invloed. 

We zien dat de Domain rating de hoogste invloed heeft op de zoekresultaten, ook heeft de aanwezigheid van het hoofd zoekwoord een hoge invloed. Wat minder uit zou maken (in elk geval bij onze dataset) is de hoeveelheid woorden. Het lijkt er op dat er een minimale hoeveelheid woorden is om uberhoupt in de zoekresultaten te scoren. Tijdens het onderzoek kwamen weinig pagina’s naar boven die minder dan 600 woorden bevatten.

Techniek

De snelheid (speed score) en het aantal requests heeft gezamenlijk de laagste weging en zijn dus zaken die minder van invloed zijn dan de autoriteit en content. In het conceptueel model staat dat de eerste stap voor een goed presterende website een goede technische basis is zodat de website indexeerbaar is. Het lijkt er op dat techniek inderdaad niet meer dan dat is. Een basis. De data laat niet zien dat het een ranking factor is die er voor zorgt dat een pagina beter zal presteren dan een concurrerende pagina. 

Autoriteit

Hoewel het aantal verwijzende domeinen maar een lage invloed heeft zien we dat de domain rating wel een hoge invloed heeft. We kunnen dus concluderen dat het aantal links naar een pagina veel minder relevant is dan de kwaliteit van de links. Ook dit is niet vreemd. Het periodic table of SEO model gaf al aan dat het inkopen of spammen met links niet iets is waar een site beter van gaat presteren. Linkspam kan zelfs een negatieve invloed hebben op de positie van een pagina. 

Content 

Bij content zien we een aantal relevante dingen. In het theoretisch kader kwam al naar voren dat tf*idf een van de methodes is die gebruikt worden om te begrijpen waar een pagina over gaat. De methode vergeleek woorden op een pagina met hoe vaak woorden in totaal op het internet voorkomen. Met deze methode kan vastgesteld worden wat waarschijnlijk het hoofdonderwerp van een webpagina is. We zien daarom ook dat het percentage van de tekst dat uit het zoekwoord bestaat invloed heeft op de ranking. Wat we ook zien is dat het uitmaakt of het zoekwoord in de domeinnaam aanwezig is of niet. Overkoepelend kunnen we concluderen dat het woordgebruik op een pagina maar ook in titels en omschrijvingen een belangrijk deel van het algoritme is. Interessant om te zien is dat het aantal woorden weinig tot geen invloed heeft. Een van de hypotheses was dat een pagina die langer was meer informatie bevat en dus beter is. Dit lijkt niet zo te zijn. 

SEO modellen

Eerder schreven we over de verschillende theorieen en modellen die gemaakt zijn. Deze modellen zijn hier te vinden: SEO modellen

Met de resultaten van het onderzoek wordt duidelijk dat ieder model het bij het juiste eind heeft. Het LYONSCG model laat zien dat eerst gericht moet worden op de indexeerbaarheid van een domein, vervolgens moet content geoptimaliseerd worden en daarna kan een website eigenaar zich richten op autoriteit opbouwen. Deze structuur komt in dezelfde volgorde voor in het conceptueel model. Het conceptueel model laat zien dat de website een goede techniek moet hebben en de juiste content. Als dit voor elkaar is wordt een site in de Google index gezet. De rankings kunnen vervolgens nog beïnvloed worden door de autoriteit te verhogen. Hoewel deze volgorde niet door the periodic table of SEO success factors of het MOZ ranking factors model genoemd worden zien we dat de inhoud van de modellen vergelijkbaar is. Beide hebben het over autoriteit als belangrijke factor en noemen backlinks als een van de grootste bijdragers aan deze factor. 

Wat zegt de Google Quality Readers Guideline?

De Quality readers Guideline van Google is een document waarin de eisen waar een website aan moet voldoen in de ogen van Google weergegeven worden. Het document bevat meer dan 100 pagina’s waarin aangegeven wordt wat goed en wat juist niet goed is op een site. Dit document is geanalyseerd zodat duidelijk wordt waar google de focus op wil hebben als het gaat om zoekmachine optimalisatie.

Een vergelijkbare conclusie is te trekken wanneer er gekeken wordt naar de Google Quality readers guidelines (Google, 2019b) en de google webmaster support antwoorden (Google, z.d.). We zien dat in deze documenten eerst naar de indexering gekeken wordt, vervolgens op basis van de woorden op een pagina een eerste index opgebouwd wordt en later pas extra factoren een rol spelen. 

Het is interessant om te zien dat Google schrijft dat het belangrijk is of een woord in de url voorkomt maar dat in het onderzoek naar voren kwam dat een zoekwoord in de permalink zorgt voor een lagere ranking. Toch is het verstandig om het zoekwoord te noemen. Zoals eerder besproken is het aannemelijk dat als een website het zoekwoord niet in de permalink heeft deze überhaupt niet in de top 100 zou voorkomen. 

Aanbevelingen voor betere posities in de zoekresultaten

Voor iedere online marketeer of ondernemer die beter wil scoren is het aan te raden om het conceptueel model door te nemen. Eigenaren van nieuwe websites doen er goed aan om te beginnen met een goede technische basis. Dit betekent: Schone code, een duidelijke structuur en een goede sitemap zodat de site optimaal te indexeren is door Google. Begin ook met een domeinnaam waar een van de belangrijkste zoekwoorden in zit. Dit helpt bij het ranken op deze woorden. 

Wanneer de technische basis staat moet de site gevuld worden met content. Uit het onderzoek is gebleken dat de lengte van de content geen invloed heeft op de positie in Google. Wel heeft de kwaliteit van de content invloed. Doe onderzoek naar een bepaald zoekwoord want alleen de beste informatie wordt door Google bovenaan gezet. Ook is het belangrijk om te richten op een zoekwoord per tekst. De zoekwoorddichtheid is een belangrijke factor die bepaald hoe hoog een tekst in de zoekresultaten komt te staan. Teksten die zich op meerdere zoekwoorden richten zullen het hoofd zoekwoord minder noemen en daarom minder hoog in de resultaten komen. Uit The periodic table of SEO success factors blijkt echter dat “stuffing” een sterk negatieve invloed kan hebben. Overdrijf het gebruik van een zoekwoord dus niet maar zet alleen het zoekwoord in de tekst op plekken waar dit logisch is. Let op dat het zoekwoord van een bepaalde pagina ook terugkomt in de titel, omschrijving en de url van de website. 

Wanneer de content aanwezig is voor alle zoekwoorden waar een site op moet scoren is het belangrijk om autoriteit op het web te creëren. Dit kan gedaan worden door op zoek te gaan naar andere websites die naar de website willen linken. Ga op zoek naar websites die de autoriteit op een bepaald gebied al hebben. Alleen met deze kwalitatief hoogwaardige links zal de website hoger in de zoekresultaten komen. 

Voor snel succes kan een ondernemer beter een andere manier van marketing zoeken. Het maken van een website kost erg veel tijd en er is gaat vrij steile leercurve gepaard met zoekmachine optimalisatie. Het voordeel van deze manier van aandacht trekken is dat het weinig hoeft te kosten, en voor een gigantisch bereik kan zorgen. 

De snelle winst bij zoekmachine optimalisatie voornamelijk in het verkrijgen van hoogwaardige links. Dit zijn links van websites waar veel naar wordt gelinkt. Let bij het zoeken van linkpartners op het aantal links dat zij binnen krijgen. Een sterke linkpartner is een website die veel inkomende maar weinig uitgaande links heeft. 

Gratis prijsopgave

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken