Wat kun je het beste op je 404 pagina zetten?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Dus, wat is een 404 fout?

Een 404 pagina error of not found error verschijnt wanneer je naar een pagina gaat die niet bestaat op een actieve website. Het is waarschijnlijk een van de meest voorkomende fouten die je kunt tegenkomen tijdens het surfen op het internet, die zich vaak voordoet bij het volgen van een gebroken link of als je een adres of URL van een website intypt die niet bestaat, of veranderd is. Mogelijk heeft u deze foutmelding in verschillende vormen gezien, bijvoorbeeld:

  • 404 Fout
  • 404 Niet gevonden
  • Fout 404 Niet gevonden
  • 404 Bestand of directory niet gevonden
  • HTTP 404 Niet gevonden
  • 404 Pagina niet gevonden

De oorzaak van een 404-foutpagina

Meestal komt een 404 pagina van een link die aangepast is. Als uw website eerst verwees naar website.nl/blog maar u nu de titel aangepast heeft naar website.nl/nieuws zal de oude pagina een 404 response code geven. Uiteraard is de beste oplossing om gewoon een nette redirect in te stellen waardoor de klant wel op de juiste pagina uitkomt maar wanneer dit vergeten wordt is het verstandig om een goede 404 pagina te hebben zodat klanten in elk geval weten wat er aan de hand is en waar ze eventueel naartoe moeten.

Het ontbreken van een 404-foutpagina is het equivalent van het niet voorzien van een omleidingsbord na wegwerkzaamheden of een wegafsluiting. Het geeft u het gevoel dat u zich verloren voelt of niet weet waar u heen moet, vooral als u niet bekend bent met het gebied, of in dit geval de website. Het gevolg is dat de gebruiker de website waarschijnlijk zal verlaten en nooit meer terugkeert. Dit kan betekenen dat er mogelijk een nieuwe klant verloren gaat, na een slechte ervaring die gemakkelijk voorkomen had kunnen worden.

Waarom moet je een 404 pagina hebben?

Een 404 pagina is de beste manier om gasten op de website juist door te verwijzen. Iedere website zal vroeg of laat pagina’s bevatten die aangepast of verwijderd zijn. Zodra dit het geval is zullen er ook mensen in aanraking komen met de 404 pagina op je site. Wanneer deze pagina niet duidelijk is of naar iets totaal ongerelateerds verwijst zal de gebruiker in de war raken en direct de website verlaten, er zijn immers voldoende websites beschikbaar die het wel gewoon doen waar de gebruiker naartoe kan. Het is een slecht idee om Alle gebruikers door te verwijzen naar een verkooppagina of contactpagina. Je wil duidelijk maken dat je gebruiker een pagina heeft gevonden die niet werkt of niet meer bestaat, je excuses hier voor aanbieden en de gebruiker zo goed mogelijk helpen de juiste informatie snel te vinden. Slaag je hier niet in dan zal de gebruiker vertrekken.

Belangrijkste tips voor het maken van een 404 foutpagina

Dit is wat wij vinden dat u in overweging moet nemen bij het maken van uw eigen 404-foutpagina:

  • Het ontwerp moet consistent zijn met de rest van de site.
  • Voeg een duidelijk bericht toe waarin het probleem wordt erkend, de mogelijke oorzaak wordt aangegeven en een oplossing wordt geboden.
  • Vermijd technisch jargon, omdat veel gebruikers misschien niet weten wat een 404-fout betekent.
  • Neem een link op naar de homepage.
  • Neem een link op naar de sitemap die links bevat naar alle belangrijke onderdelen van de site.
  • Voeg een optie toe om een gebroken link te melden, via een contactformulier.

Dit moet je absoluut NIET doen in je 404 pagina

Er zijn een heleboel manieren om een leuke, overzichtelijke of duidelijke 404 pagina te maken. Er zijn echter ook een aantal zaken die je moet vermijden.

Veel website eigenaren vinden het een goed idee om een 404 pagina naar het doel van de website te laten verwijzen of zelfs het doel van de website als 404 pagina te gebruiken. Bijvoorbeeld een pagina van het aanbod van het bedrijf. Dit is een bijzonder slecht idee omdat het grootste gedeelte van de gasten waarschijnlijk niet op dat moment naar die specifieke pagina op zoek was. Je zult dus een hoop gebruikers op pagina’s krijgen die daar helemaal niet willen zijn. Dit is niet goed voor je bounce rate, gemiddelde tijd op pagina en deze gasten worden niet geholpen door de doorverwijzing. Dit is naar Google een signaal dat de pagina niet waardevol of relevant is en je positie in Google kan dalen als je de doorverwijzingen niet serieus neemt.

Ook specifieke termen kun je beter vermijden. Je kunt het beste in normale mensentaal vertellen aan de gebruiker wat er aan de hand is en direct een oplossing bieden dan gaan smijten met technische termen. Wanneer de gebruiker niet snapt wat er aan de hand is zal deze automatisch vertrekken

Een leuke 404 pagina is prima maar zorg wel dat de boodschap aankomt. Pagina’s waar veel grapjes in zitten over het niet kunnen vinden van de juiste pagina kunnen op een luchtige manier het probleem duidelijk maken. Zorg er echter wel voor dat het echt duidelijk genoeg is. Laat je grappige 404 pagina bijvoorbeeld een keer door je oma lezen en kijk of ze begrijpt wat er aan de hand is. Is dat niet zo dan zul je waarschijnlijk wat duidelijker moeten zijn en wat minder moeten leunen op je geintjes.

Opzetje voor een 404 pagina

Om je het leven makkelijker te maken hebben we een 404 pagina voor je geschetst waarmee je een heel eind moet kunnen komen.

404 pagina schets

Weet u niet zeker of u een 404-foutpagina heeft, of heeft u hulp nodig?

Veel websites bieden geen 404 foutpagina of doen geen echte moeite om iets van de 404 pagina te maken. Het hebben van een goed doordachte 404 pagina is een overweging waard, en niet erg ingewikkeld om te implementeren. Mocht u hulp nodig hebben, neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken