WordPress gebruikers rollen juist toepassen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Als jij de enige persoon bent die je website beheert, heb je waarschijnlijk nooit aan de gebruikersrollen van WordPress hoeven denken. Echter, als je ooit andere mensen toegang hebt moeten geven tot je WordPress-site, zijn kennis van de gebruikersrollen van WordPress essentieel. Met goed gebruik van de rollen kun je bepalen wie welke elementen van je site mogen aanpassen.

Door de slimme toepassing van WordPress-gebruikersrollen zorg je ervoor dat niemand meer aanpassingsmogelijkheden heeft dan ze nodig hebben. En dit helpt om je site veiliger te maken en je workflow te stroomlijnen.

In deze gids leggen we uit wat de gebruikersrollen van WordPress zijn en waarom ze belangrijk zijn. Vervolgens nemen we elke standaardrol met je door en geven we je enkele tips over hoe je ze effectief kunt toepassen. Laten we beginnen!

Een introductie tot WordPress-gebruikersrollen en waarom ze belangrijk zijn

Wat WordPress-gebruikersrollen zijn (en waarom ze er toe doen)

lijst van gebruikers

Gebruikersrollen stellen je in staat je websiteteam effectief te beheren.

WordPress-gebruikersrollen bepalen welke acties elke gebruiker op je site mag uitvoeren. Deze acties worden mogelijkheden genoemd. De mogelijkheid om een WordPress-post te publiceren is bijvoorbeeld één “mogelijkheid”, terwijl de mogelijkheid om een nieuwe plugin te installeren een andere “mogelijkheid” is.

Dus op een eenvoudig niveau zijn gebruikersrollen slechts een verzameling van verschillende acties (de zogenaamde mogelijkheden) die een gebruiker met die rol mag uitvoeren.

Waarom wordpress rollen belangrijk zijn:

  • Help je WordPress-site te beveiligen door ervoor te zorgen dat gebruikers geen toegang hebben tot dingen die ze niet zouden moeten hebben. je wilt bijvoorbeeld niet dat een onbetrouwbare gebruiker de mogelijkheid heeft om nieuwe plug-ins op je site te installeren.
  • Kan je helpen je workflows te definiëren. WordPress heeft bijvoorbeeld vooraf gemaakte gebruikersrollen die je kunt toepassen op auteurs op je site om hen toegang te geven tot alleen de functionaliteit die ze nodig hebben om WordPress-berichten te schrijven.

De zes standaard gebruikersrollen van WordPress

Out of the box, omvat WordPress zes verschillende gebruikersrollen. Het is belangrijk dat je elk van deze rollen begrijpt als je je site wilt beschermen tegen onkunde van medewerkers en ervoor wilt zorgen dat je team effectiever werkt. Laten we elk van deze rollen achtereenvolgens bekijken.

1. Beheerder

administrator gebruikers rol

Dit is de rol die je krijgt toegewezen wanneer je een website maakt. De beheerder staat aan de top van de hiërarchie (tenzij je een Multisite installatie uitvoert, die we binnenkort zullen bespreken). In de meeste gevallen is er maar één, en ze hebben toegang tot alle functies van de WordPress backend.

Beheerders zijn in staat om alles te doen. Deze gebruikersrol kan:

  • inhoud maken, bewerken en verwijderen
  • Plugins en thema’s beheren
  • Code bewerken
  • Andere gebruikersaccounts verwijderen

Beheerder is de krachtigste gebruikersrol en hoeft zelden aan een account worden toegewezen. Als je iemand anders deze gebruikersrol geeft, geef je hem of haar de sleutels van het kasteel. Dus wees voorzichtig!

2. Redacteur

Redacteur gebruikers rol

Zoals de naam van deze gebruikersrol al doet vermoeden, is een redacteur over het algemeen verantwoordelijk voor het beheer van de inhoud en heeft hij dus een hoge mate van toegang. Zij kunnen zowel pagina’s en berichten aanmaken, bewerken, verwijderen en publiceren – zelfs die van andere gebruikers.

Een redacteur kan dat ook:

  • Commentaren beoordelen
  • Categorieën en links beheren

Ze kunnen echter geen wijzigingen aanbrengen op de hele site, zoals het toevoegen van plugins en thema’s of het installeren van updates. In plaats daarvan zijn zij verantwoordelijk voor het toezicht op het werk van auteurs en medewerkers.

3. Auteur

Auteur gebruikers rol

Een auteur heeft veel minder rechten dan redacteuren. Zij kunnen geen pagina’s bewerken en kunnen de inhoud van andere gebruikers niet wijzigen. Bovendien ontbreekt het hen aan enige vorm van administratieve mogelijkheden.

Wat ze kunnen doen is hun eigen berichten maken, bewerken, verwijderen en publiceren (en mediabestanden uploaden). Dit maakt hun rol vrij duidelijk – auteurs zijn verantwoordelijk voor het creëren van inhoud en niets meer.

4. Schrijver

schrijver gebruikers rol

De rol van de schrijver is in wezen een uitgeklede versie van de auteursrol. Een schrijver kan slechts drie taken uitvoeren – het lezen van alle berichten en het verwijderen en bewerken van eigen berichten. Deze rol is vrij beperkt omdat het niet mogelijk is om berichten te publiceren of mediabestanden te uploaden. Het is echter ideaal voor eenmalige en nieuwe contentmakers.

5. Abonnee

Abonnees hebben slechts één hoofdcapaciteit en hun WordPress dashboard is meestal ongelooflijk kaal. Ze kunnen alle berichten op de site lezen (en hun eigen profielen beheren). Normaal gesproken kan iedereen berichten lezen zonder een rol toegewezen te krijgen, dus niet alle sites zullen deze optie gebruiken. Het is echter wel handig voor sites met een abonnement, waar je alleen voor bepaalde mensen toegang tot de inhoud wilt hebben.

6. Super Admin

Eindelijk, we zouden we nalatig zijn als we de superadministratieve rol niet noemden. Deze rol geldt alleen voor Multisite-installaties – netwerken van aangesloten WordPress-sites. De super admin is verantwoordelijk voor het hele netwerk en kan op hoog niveau veranderingen aanbrengen, zoals het toevoegen en verwijderen van sites. Ze kunnen ook de gebruikers van het netwerk, thema’s, plugins en meer beheren. Hun dashboard ziet er uit als een gewoon admin dashboard

Wanneer er een super admin is, wordt de reguliere beheerderrol enigszins gewijzigd. Zo kunnen reguliere beheerders op WordPress Multisite-netwerken bijvoorbeeld geen thema’s en plugins meer installeren, uploaden en verwijderen, noch kunnen ze de gebruikersinformatie wijzigen. Deze mogelijkheden zijn voorbehouden aan de super admin.

Als voorbeeld van hoe deze rollen op elkaar inwerken, kan de super admin beslissen welke plugins hij op het netwerk installeert, en individuele site admins kunnen alleen kiezen om ze al dan niet te activeren.

Een diepgaandere kijk op wat de WordPress-gebruikersrollen kunnen doen

Als u een diepere, maar minder beginnersvriendelijke samenvatting wilt van wat elke WordPress-gebruikersrol kan doen, raden wij u aan de tabel Capability vs. Role Table op de WordPress Codex te bekijken. De tabel geeft een overzicht van de specifieke acties die elke standaard gebruikersrol op uw site kan ondernemen.

Hoe kunt u gebruikersrollen effectief toepassen op uw website?

Het is belangrijk om de verschillende gebruikersrollen te begrijpen, maar ook om te weten hoe ze correct toe te passen.

Elke site is een beetje anders, maar hier zijn een paar tips om optimaal gebruik te maken van deze functie:

  • Geef elke gebruiker alleen het niveau van toegang dat hij of zij nodig heeft. Dit is de sleutel voor de veiligheid. Op deze manier kan niemand per ongeluk niet-goedgekeurde wijzigingen aanbrengen of inhoud verwijderen.
  • Houd het aantal gebruikersrollen aan de top beperkt. Een solide vuistregel is om bij één beheerder en een paar betrouwbare redacteuren te blijven. De rol van auteur kan worden toegewezen aan reguliere contentmakers die zich hebben bewezen, en nieuwe of eenmalige schrijvers kunnen eenvoudigweg de rol van bijdrager krijgen.
  • Probeer plugins te gebruiken om uw gebruikersrollen aan te passen. Het standaard systeem is effectief, maar je kunt gebruik maken van een plugin om de functionaliteit ervan te verbeteren of aan te passen op jouw specifieke wensen. Plugins voor gebruikersrollen stellen u in staat om uw eigen gespecialiseerde rollen te creëren, de bestaande rollen te wijzigen en nog veel meermeer. We raden je aan om te beginnen met de plugin User Role Editor.

En onthoud altijd – bij twijfel is het beter om te weinig rechten toe te wijzen dan te veel.

Conclusie

De sleutel tot het managen van een effectief team is het duidelijk definiëren van ieders rol en verantwoordelijkheden. Gelukkig biedt WordPress een ingebouwde manier om dit te doen. Door zorgvuldig gebruik te maken van de gebruikersrollen van WordPress kan je de veiligheid en efficiëntie op je site waarborgen.

Ten eerste wil je er zeker van zijn dat je de vijf (soms zes) basisgebruikersrollen in WordPress begrijpt, en wat elk van hen kan. Vervolgens kan je een paar eenvoudige manieren volgen om gebruik te maken van deze functie. Overweeg bijvoorbeeld om je groep van top-level gebruikers klein te houden, alleen de benodigde rechten toe te wijzen en plugins te gebruiken om de rollen aan te passen.

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken