Zoekmachine optimalisatie stappenplan

Een website maken is een ding maar er vervolgens voor zorgen dat de website ook bovenaan in Google staat is een heel andere tak van sport. Veel website eigenaren maken een website en verwachten vervolgens op magische wijze bezoekers op hun site te krijgen. Helaas werkt het niet zo. Zeker in het begin zal het voelen alsof je website een soort ghost town is. Je website kun je vergelijken met het openen van een winkel. Zodra jij je deur van je winkel open zet zal het niet direct volstromen met bezoekers. Zeker niet als je helemaal niet aan promotie voor je nieuwe bedrijf gedaan hebt.

Je website is net als een fysiek bedrijf. Je kunt veel tijd en moeite in je website steken in het maken van een prachtige website maar als je niets of niemand laat weten dat je website bestaat zul je geen verkeer naar je website krijgen.

Hoe kom je op nummer 1 in Google?

Als je de nummer 1 organische positie in Google wil bereiken moet je er voor zorgen dat jij het beste antwoord op een zoekopdracht schrijft. Onthoud altijd dat Google een antwoordenmachine is. Het doel van Google is het beste antwoord op een zoekvraag geven. Als jouw site het beste antwoord geeft zul jij ook bovenaan de resultaten staan. 

Een van de meest waardevolle manieren om bezoekers te trekken is er voor zorgen dat je site omhoog komt op de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. In eerste instantie doe je dit door voor een bepaald zoekwoord simpelweg de beste informatie te tonen. Heb je bijvoorbeeld een website waar je je webdesign diensten aanbied dan wil je graag gevonden worden op zoekwoorden als “website laten maken” of “website laten ontwerpen”. Dit zal alleen gebeuren op het moment dat je een pagina gemaakt hebt voor dit specifieke onderwerp. In de pagina leg je uit hoe jij een website maakt of ontwerpt en geef je waardevolle informatie waar bezoekers echt mee geholpen worden. Heb jij de meest waardevolle pagina op het onderwerp dan is de kans dat je op nummer 1 in Google zal staan al een stuk groter. Bij het maken van de pagina moet je altijd rekening houden met de zoekintentie van klanten. Het zoekwoord “website maken” is bijvoorbeeld heel anders dan “website laten maken”. Het zoekvolume op dat eerste zoekwoord zal waarschijnlijk groter zijn maar die mensen zijn in de meeste gevallen niet op zoek naar een bedrijf waar ze het kunnen laten doen. Je kunt er voor kiezen om ook een pagina op “website maken” te schrijven en te hopen dat mensen vervolgens bij jou een site laten maken maar die kans is natuurlijk kleiner omdat de zoekintentie anders is.

Hoe geef je waardevolle informatie waarmee je bovenaan in Google komt?

Je kunt eenvoudig onderwerpen bepalen waar je waardevolle informatie kunt delen. Het is altijd belangrijk om eerst te kijken welke zoekwoorden voor je bedrijf relevant zijn. Ook is het handig om het zoekvolume te bepalen zodat je weet dat je in elk geval aan het schrijven bent voor een potentieel publiek in plaats van kennis delen waar niemand naar op zoek is.

Wanneer je bepaald hebt welke zoekwoorden je op wil scoren moet je kijken naar welke kennis jij al in huis hebt. Het schrijven van artikelen waar je de kennis al bezit is een stuk eenvoudiger dan artikelen schrijven over onderwerpen waar je nog niets van weet. Al je artikelen kun je samenvoegen in een “kennisbank”. Het doel is om je kennisbank te vullen met alle waardevolle kennis die jij bezit of die er in je bedrijf te vinden is. Dit zijn namelijk waarschijnlijk ook de onderwerpen waar je doelgroep naar op zoek is. Relevant verkeer dus! Benieuwd hoe jij een artikel schrijft? Check dan deze pagina waarin we je alles daar over leren: SEO tekst schrijven tips

Hoe bepaalt Google of je site bovenaan moet staan?

Er zijn een hele hoop factoren die meespelen bij het bepalen welke websites beter zijn dan andere en dus hoger moeten staan. Deze factoren zitten allemaal in het zoekalgoritme van Google dat Hummingbird heet. Een belangrijk onderdeel van Hummingbird is een zelf lerend systeem dat Google RankBrain heet. Dit systeem is onderdeel van Hummingbird, en bepaalt voor een groot deel hoe goed een pagina past bij een bepaald zoekwoord. Het systeem traint zichzelf om zoekwoorden beter te begrijpen en dus een beter antwoord op de zoekvraag te geven. Naast Rankbrain zijn er nog honderden overige factoren die meespelen in het algoritme. Veel van deze factoren tellen maar voor een heel klein deel mee of zijn lastig te optimaliseren maar een aantal factoren zijn erg waardevol. Hier onder een rijtje van de belangrijkste factoren die jij in je site kunt aanpassen zodat Google je site hoger in de zoekresultaten zal zetten.

Wil je dat je site gaat ranken? Dit is het minimale wat je moet doen.

Lengte van de pagina

Een van de ranking factoren is de lengte van je pagina. Pagina’s die langer zijn (en dus meer informatie bevatten) scoren over het algemeen beter dan hele korte pagina’s. Het is verstandig om teksten te schrijven die ongeveer 2000 woorden hebben en onderverdeeld zijn in een flink aantal gerelateerde kopjes. Niet alleen werkt dit goed omdat je een langere pagina hebt maar het helpt ook om gebruikers langer op de pagina te houden en gebruikers het antwoord te geven waar ze naar op zoek zijn.

  • Zorg dat jij het antwoord geeft op de zoekvraag. Hoe meer informatie je pagina bevat, hoe groter de kans dat het juiste antwoord voor de gebruiker er bij staat.
  • Pagina’s van 2000 woorden hebben de grootste kans om de nummer 1 positie in Google te claimen.
  • Tussenkopjes vergroten de leesbaarheid en helpen je paginastructuur te verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld variaties van je titel gebruiken als tussenkopjes of eventuele vragen die mensen over het onderwerp hebben beantwoorden in de koppen.

Inkomende links.

Een belangrijke indicator voor Google is het aantal en de kwaliteit van de linkende website. Een voorbeeld hier van is wanneer jij een goed artikel geschreven hebt en de NOS.nl hier een persbericht van overneemt. Deze ene link naar je artikel zal er voor zorgen dat Google de pagina ineens een stuk interessanter vind. Het verkrijgen van links heet Linkbuilding. Het doel van linkbuilding is hoogwaardige links verkrijgen en daarmee je website interessanter laten lijken voor Google. In het verleden was dit vrij eenvoudig en kon je simpelweg je pagina bij een flink aantal startpagina’s aanmelden. De kwaliteit van deze linkjes was niet super maar meer dan goed genoeg om je pagina een flinke boost te geven. Tegenwoordig kan Google goed onderscheiden welke linkjes waardevol zijn en welke vooral als spam beschouwd kunnen worden. Wees voorzichtig met het aanvragen van linkjes die eigenlijk niet zo goed zijn. Het kan je positie in Google om hoog laten schieten maar ook laten kelderen. Kwalitatieve links verkrijgen kan ook zonder te linkbuilden. De kans op een linkje is vaak het grootst wanneer je informatie deelt die waardevol is en bijvoorbeeld statistieken of een onderzoek bevat.

Tips voor het verkrijgen van goede links:

  • Schrijf unieke waardevolle lange content. De kans dat je op een natuurlijke manier linkjes krijgt van andere website is veel groter wanneer je kwalitatief hoogwaardige artikelen schrijft met veel informatie
  • Deelbare afbeeldingen/infographics in de stijl van je website toevoegen aan het artikel. Artikelen met goede afbeeldingen hebben een grotere kans om linkjes te krijgen.

Zoekintentie

Wanneer je over een bepaald onderwerp gaat schrijven zul je te maken krijgen met een bepaalde zoekintentie. Dit is de achterliggende zoekopdracht. Wanneer iemand in Google intypt “Website” is het volstrekt onduidelijk waar deze persoon naar op zoek is. Het is dan ook heel lastig om de beste pagina te schrijven op dit onderwerp. Er zijn een aantal manieren en tips die je kunnen helpen met het bepalen van de zoekintentie achter een bepaald zoekwoord.

  • Bekijk het onderwerp van de hoogst scorende resultaten. Wanneer je de zoekintentie van een zoekwoord wil weten kun je een blik werpen op de zoekresultaten op dat zoekwoord. Vaak wordt snel duidelijk wat de zoekintentie waarschijnlijk is omdat alle pagina’s over een bepaald onderwerp gaan.
  • Bekijk de pagina informatie van de hoogst scorende resultaten. Kijk welke informatie er in de best scorende pagina’s te vinden is. Is dit heel specifieke informatie dan heb je direct de zoekintentie gevonden. Is dit uitgebreide informatie die heel breed is dan weet je direct dat er niet een specifieke zoekintentie is.
  • Gebruik gerelateerde zoekopdrachten om de zoekintentie te vindenBekijk gerelateerde zoekopdrachten. Onderaan in Google kun je zoekopdrachten gerelateerd aan het zoekwoord vinden. Hieruit kan de zoekintentie snel duidelijk worden.
  • Schrijf artikelen die de complete zoekintentie vangen als het zoekwoord vaag is. Wanneer je er niet uit komt wat de specifieke zoekintentie is kun je het best een artikel schrijven dat alle informatie plus alle informatie over de gerelateerde zoekopdrachten bevat. Het is wel handig om dan in de pagina bovenaan een overzicht van de onderwerpen die besproken worden te zetten zodat de lezer direct naar het stuk tekst kan scrollen dat voor hem of haar relevant is.
  • Maak gebruik van een Keyword Research tool waarin je kijkt welke zoekwoorden veel naar gezocht wordt.

Domein beveiliging

Een andere belangrijke factor is hoe veilig je website is. Een SSL certificaat helpt hier bij omdat gegevens van je server naar de gebruiker versleuteld verzonden worden. Dit geld dus ook voor formulieren op je website. Veilige websites krijgen voorkeur van Google. Een SSL certificaat installeren kan vrij eenvoudig met Lets encrypt via Cpanel. In ons Stappenplan WordPress website maken kun je lezen hoe je een SSL certificaat op je website zet.

  • Vergaar een SSL Certificaat. Dit kan dus via Cpanel en Lets Encrypt
  • Zorg er voor dat alle content een https link krijgt. Er zijn voor WordPress websites verschillende plugins beschikbaar waarmee je automatisch http naar https omzet. Onze voorkeur gaat uit naar de gratis plugin Really simple SSL die op de website van WordPress te vinden is. Hiermee voorkom je dat je gebruikers een error melding met “deze website is onveilig” te zien krijgen in hun browser.
  • Gebruik veilige wachtwoorden voor je WordPress login. Wanneer je een simpel wachtwoord gebruikt kan je site gehackt worden. Hackers kunnen allerlei virussen op je site zetten, dit is iets waar Google absoluut niet van houd en je website zal dus kelderen in de zoekresultaten. Het kan maanden en soms jaren duren voor je weer op het oude niveau zit.
  • Update WordPress regelmatig. Veel updates van WordPress bevatten veiligheids oplossingen. Als jij je website up to date houd zorg je er voor dat je alle veiligheidsupdates ook meepakt.

Topic autoriteit

Google geeft aan iedere website een Domein autoriteit score en een Pagina autoriteit score. Deze scores tellen voor een belangrijk deel mee bij het bepalen van de ranking. Je kunt domein autoriteit verkrijgen door veel goede artikelen te schrijven over onderwerpen waar jij expert in bent. Ook tellen linkjes naar je website vrij zwaar mee, zowel interne als externe links. Je wilt er voor zorgen dat je domein autoriteit zo hoog mogelijk is omdat je met een hoge autoriteit makkelijker bovenaan de zoekresultaten komt. De domein autoriteit zorgt ervoor dat ook nieuwe pagina’s hoger in de resultaten verschijnen. Heb je een website met eigenlijk maar 1 pagina die super waardevolle informatie geeft? Dan krijg je van Google een hoge pagina autoriteit. De pagina zal dus goed presteren maar de rest van je website zal achterblijven in de zoekresultaten.

  • Bekijk op welke gebieden je als specialist gezien wil worden. Schrijf je artikelen rondom een onderwerp dan kun je vrij makkelijk Domein autoriteit krijgen rondom dit onderwerp en dus gaan scoren op zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het onderwerp.
  • Maak een content strategie op basis van je specialisme. Kijk wat jij allemaal in huis hebt en maak een overzichtelijke structuur van pagina’s die je hier over kunt schrijven. Het web van artikelen versterkt elkaar en laat zien dat jij de ultieme expert op het gebied bent.
  • Maak waardevolle en behulpzame content op basis van je content strategie en specialismes. Schrijf waardevolle artikelen, en veel! Hoe meer artikelen rondom het specialisme hoe groter de kans dat Google je als expert gaat zien.
  • Vergaar links van andere specialisten in je branche. Door linkjes van websites te krijgen die over gerelateerde onderwerpen schrijven laat je aan Google zien dat zelfs andere experts vinden dat jij de beste informatie hebt rond een bepaald onderwerp. Een soort van aanbevelingen naar Google dus.

Pagina snelheid

Wanneer je pagina traag is zullen bezoekers vaak niet het geduld op kunnen brengen om te wachten tot de pagina geladen is. Wanneer bezoekers je pagina verlaten nog voor ze de inhoud gelezen hebben is dit een indicatie aan Google dat je niet het juiste antwoord kan leveren op de zoekvraag en zul je dus niet stijgen in de rankings.

  • Verklein afbeeldingen. Afbeeldingen zorgen vaak voor de grootste laadtijden omdat deze veel zwaarder zijn om in te laden dan teksten. Afbeeldingen verkleinen en comprimeren kan met WP Smush. Je server zal je dankbaar zijn 😉
  • Gebruik een caching plugin. Er zijn verschillende plugins waarmee je je code van je website kunt comprimeren zodat deze sneller ingeladen kan worden. Wij gebruiken WP Fastest Cache
  • Kijk naar Google page speed of GTmetrix. Wil je weten hoe je pagina presteert en wat je verbeterpunten zijn? Check dan Google Pagespeed of GTmetrix. Je kunt met deze tools de snelheid bekijken en ze geven een overzicht van je grootste pijnpunten.

Content structuur

In een pagina is de structuur vrij belangrijk. Heb jij een onduidelijke structuur dan is je pagina automatisch minder goed leesbaar voor de robots van Google. Google wil je site best bovenaan zetten als deze goed genoeg is maar je moet ze wel een kans geven.

  • Gebruik bovenaan de pagina een H1 en maak gebruik van subkopjes (h2 en h3) in de tekst.
  • Voeg afbeeldingen toe aan de posts.
  • Maak de belangrijkste woorden of zinnen dikgedrukt.

Mobiel vriendelijk

Er is tegenwoordig een aparte mobiele zoekresultaten variant. Deze variant geeft voorkeur aan snelle en mobielvriendelijke websites. Je kunt dit zien door een zoekwoord op je computer en op je telefoon in te typen. Je zult merken dat je andere resultaten krijgt. Mobiel zoekverkeer is flink toegenomen de afgelopen jaren dus het is belangrijk om je website juist op mobiel zo goed mogelijk weer te geven.

  • Kijk of pagina’s het goed doen op mobiel
  • Zorg dat het design responsive is
  • Kijk of afbeeldingen schalen op mobiel
  • Maak gebruik van Accelerated mobile pages
  • Doe de Google mobile friendly test

Meta tags

Yoast instellingen voor seo titel en meta omschrijving

Iedere pagina kun je een Meta titel en Meta description meegeven. Dit is het stukje tekst dat Google in de zoekresultaten laat zien. In de titel kun je een aantal trucjes uithalen om er voor te zorgen dat er meer mensen naar je artikel doorklikken. Een ideale titel volgt ongeveer dit formaat: “Onderwerp van de pagina [extra’s van pagina] – website naam”. Als extraatje kun je nog een getal in je titel noemen, dit verhoogt het aantal klikken. In het geval van dit artikel zou dat dus worden “Zoekmachine optimalisatie [9 stappen plan] – Conversietopper.nl”. In je meta description ga je hier iets dieper op in en overtuig je mensen om op je pagina te kijken.

  • Schrijf meta descriptions (bijvoorbeeld met yoast)
  • Voorzie afbeeldingen van alt tags. Google kan een afbeelding niet echt bekijken. Je kunt ze een handje helpen door in de alt tag te omschrijven wat je op een afbeelding kunt zien.
  • Geef afbeeldingen de juiste titel. Ook titels van afbeeldingen worden gebruikt om te bekijken waar het ondersteunende beeldmateriaal over gaat.

Conclusie

Al met al zijn er dus flink wat zaken waar je je mee bezig kunt houden. Het belangrijkste is echter dat jij het meest waardevolle antwoord op een bepaalde zoekvraag hebt. Kijk dus altijd naar wat de zoekintentie is en schrijf je pagina of artikel daar naar. Let verder op de structuur van je pagina. De H1 moet altijd de bovenste titel zijn en subkopjes moeten als h2 en h3 erin gezet worden. Schrijf teksten die voldoende informatie bevatten en verdeel je artikel in logische stukken. Heb je hulp nodig of wil je dat wij even je pagina beoordelen dan kun je altijd een berichtje sturen via het contactformulier

Sharing is caring

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

90% van de online ondernemers weet niet hoe ze hun website beter laten presteren. 

Deel dit artikel met je collega’s zodat ook zij vooruitgang kunnen boeken